Svar: Snakker og manipulerer i stedet for at spise
26. januar 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Josefs mor
Det er helt naturligt at børn på knap 3 år spørger og snakker som et vandfald. I skal prøve at se det som noget positivt, selvom I nogle gange næsten synes det er for meget og tager overhånd ...
Hvorfor hvorfor dit og hvorfor dat ... de spørger og snakker og nogle gange kommer man helt til kort og aner ikke hvad man skal svare og prøver man at tale om noget andet, så går verden næsten under - følelserne hos en næsten 2½-3 årig dreng kan svinge rigtig meget og tiden mellem jublende lytte til voldsom og ødelæggende gråd er kort.
I skal naturligvis lade ham fortælle og lytte til hvad han har at sige. Det er også fint nok at han en gang imellem bestemmer og får lov til at styre nogle ting - men det skal naturligvis ikke være i en sådan grad at han ikke får spist noget og I ender med at blive trætte af ham ... :)
I må gerne have nogle regler og I må gerne forklare ham kort, at "nu er det far der taler, nu hører vi hvad far siger" eller lignende. Han er nødt til at lære at andre også har lov til at komme til orde. Det samme gælder omkring hans indtag af mad, I må gerne sige til ham "nu skal du spise lidt og ikke tale så meget" så han bliver mindet om at det er spisetid og ikke kun snakketid.
Det er en svær balance at finde, når man på den ene side skal bede ham om at tie stille og samtidig også gerne vil anerkende hans behov for at tale og fortælle. Men den balance må I prøve at finde. Det er en del af opdragelsen og han lærer det også i børnehaven, når det bliver tid til det. Her får børnene heller ikke lov til at afbryde og tale i munden på hinanden, her venter man også på at andre er færdige og det bliver ens tur. Det skal han til at lære nu og her må I naturligvis hjælpe ham på vej :)
Hvis han direkte sidder og bestemmer hvorvidt I må sige noget, må spise jeres mad eller andet, så skal han naturligvis have at vide at her bestemmer han ikke. Ligesom han ikke må smide med maden eller smide tallerkenen ned fra bordet eller lignende. Men det lyder ud fra det du fortæller ikke som om at han er uopdragen her, men snarere som om at han virkelig gerne vil tale rigtig meget når I alle er sammen og det er også dejligt og hyggeligt - men det kan jo blive for meget og det skal han naturligvis lære.
Så prøv om I på en pædagogisk måde kan give alle lidt taletid "Nu er det far der fortæller", "Så er det dig" og "så er det mor". Så alle får taletid og han får fornemmelsen at alle har brug for at kunne sige noget om aftenen.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske