Svar: Skemad hvornår?
26. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Man skal være født før uge 37 for at være født for tidligt og da din dreng kun er født 11 dage før termin, så regnes dette for normalt og det burde ikke være nødvendigt at korrigere hans alder i forhold til udvikling, start med skemad eller andet.
Det bedste du kan gøre, når du oplever at din dreng begynder at være mere sulten er at øge hans indtag af mælk. Det er fint at du har skiftet mme og at han derved har øget sit indtag naturligt. Han skal ikke have gul urin, men urinen skal være klar - det er derfor vigtigt at du i første omgang sikrer ham mælk nok og dermed væske nok.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød og det kan være grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Start om dagen, gerne til frokost og giv kun 4-5 skefulde af gangen, tilbyd altid vand af kop og fortsæt med flaskerne og samme mælkemængde som du plejer. Skemaden kommer altså ved siden af den vanlige mængde mælk.
Øg ham i indtag over en uges tid og varier så mellem de forskellige grødtyper og varier ved at komme lidt frugtmos på som topping. Giv ham mellem 1/2-3/4 dl., stadig vand af kop og mælk som han plejer.
Når han kan spise en lille dl. grød uden problemer, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Her er han nok omkring 5 måneder og kan så få lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften.
En plan for dagen, lavet ud fra dine tidligere angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper
(Aften 18: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos og vand af kop, når han skal igang med måltid nr. 2)
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. flaske
Som du kan se indpasses skemaden ud over de flasker du normalt giver og på den måde er der plads til begge dele. Skemaden vil i begyndelsen kun være små smagsprøver men vil naturligt på sigt fylde mere og mere og dermed også mætte lidt mere. Mælkeindtaget er dog det samme det næste lange stykke tid.
Som sagt lyder det som om at du lige nu skal give din dreng lidt mere mme og lade det mætte ham i første omgang Han dingler stadig en del med sit hoved og han åbner ikke munden bevidst, når du giver ham d-dråber på en ske .. så lige nu er det nok ikke skemad, men ekstra mælk han har behov for. Men i løbet af et par uger vil han måske være parat og her kan du så starte med lidt grød til frokost og så stille og roligt øge ham i takt med at han bliver ældre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske