Svar: Mad, for hun for lidt?
26. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede
Tak for dit brev og din plan for dage :)
Min umiddelbare tanke er, at jeres datter skal have mere rigtig mad. Det er især vigtigt at hun indtager protein og fedtstof, når hun skal tage på og det betyder at hun skal have grovere grød, mere fiberholdigt brød og også mere grøntsagsmos og især kød og fisk. Netop de fedtsyrer der er i fisk er meget vigtige for hende udvikling og trivsel og også kød er er en vigtig kilde til protein.
For at få jeres datter til at spise grovere grød, som f.eks. havregrød, så må I starte med at blande havregrød med den type grød hun plejer at få. Hvis hun plejer at spise risgrød, så er der ingen problemer i at bibeholde lidt af dette, som hun kender smagen af og er glad for, men stille og roligt blandes altså mere og mere havregrød i risgrøden og tilsidst er det kun havregrød hun får.
Da hun ammes og nu er 9 måneder gammel, så må hun have gode kæbemuskler og burde derfor godt kunne tygge mad i mindre stykker. Det er vigtigt at I giver hende mad i stykker, men sørg for at holde tingene adskilt, så den mad hun får med ske fortsat bare skal synkes (det er mos som svarer til 6 måneder), men den mad hun får med jeres fingre eller på en gaffel, det er mad i stykker.
Når I giver hende brødhapsere i munden, så sørg for at lægge dem over i siden af hendes mund, så hun med det samme tygger sammen om det. Lægger i det ind foran i munden, så vil hun have tendens til at fejlsynke mere - så over i siden, så hun lærer at tygge.
Hun skal nu kun have 3 flasker eller amninger dagligt, det vil naturligt også påvirke hendes lyst til anden mad, at mælken om dagen nu forsvinder helt. De 3 amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen/nat. Om dagen tilbydes hun så vidt muligt vand af kop, så hun også lærer at drikke på denne måde. Det kan være okay at lægge en amning ind midt på dagen, altså efter formiddagsmåltid og frokost og først inden middagsluren. Da den så ikke påvirker hendes indtag af mad og det kan gøre at hun kan springe natamningen over.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Morgen/Formiddag 8.30: ½ bolle med smør (gerne hjemmelavet havregrynsbolle - se i babykøkkenet, hvordan du bager dem), ost i stænger, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur kl. 9 skal ikke ammes først, men lære at sove uden denne afhængighed.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel i tomat, rognguf og lignende. Suppleres med godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignede. og suppleres tilsidst med grøntsagsmos med kød eller fisk (ikke grød, men grøntsagsmos - det må gerne være mos fra glas). Vand af kop.
Puttes til middagslur (evt. amning her, for at undvære amning om natten)
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, det vil sige pasta, ris, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun skal have det samme som I andre - og retter med hakket kød og mild fisk og sovs er rigtig godt. Det er f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks med pesto, rødspættefileter med tomat og parmesan ... Børnevenlig mad, der smager af noget. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker - der skal altså stadig være mos og mad i stykker, men udgangspunktet er jeres mad.
Ammes og puttes til natten kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat: Ammes efter behov x 1 (du kan som sagt også i stedet vælge at lægge en amning ind midt på dagen inden hun puttes til middagslur, det er også okay)
Som I kan se af denne plan så er det ikke kun nok at tilføre hende ekstra fedt i form af smør eller olie, hun skal også have fedtstof i form af f.eks. mere fisk. Derudover skal hun have proteiner via kosten - derfor også anbefalingen om ½ hårdkogt æg en gang imellem :)
Og løsningen på at få hende til at spise mad i stykker er altså altså at give hende maden separat, hjælpe hende med at få det ind i siden af munden og så følge efter med en grøntsagsmos på ske, som hun mere eller mindre bare kan synke :)
Rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske