Svar: Desperat efter søvn!
26. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Jeg kan godt høre at I har forsøgt mange ting og at du har læst flere af de råd jeg giver til andre forældre. Derfor er du også opmærksom på at din dreng har uhensigtsmæssigt søvnassociationer og det handler om at han er afhængig af at være i din favn, afhængig af at få flaske og afhængig af at få sut når han vågner om natten. Det største problem som jeg ser det lige nu, er afhængigheden af at være i favn, og det må du ændre på først - derefter må de andre ting så komme. Det lyder som om at I hos jer er nødt til at gøre tingene gradvist.
Det er naturligt at din dreng skal have en flaske inden han puttes til natten, så den indgår som en del af hans putteritual. Det er meget fint at du nu er stoppet med at amme, men erstatningen flasken er jo i princippet det samme som afhængigheden af brystet, som han havde før, så at erstatte søvnassociationen brystet, men søvnassociationen flaske er ikke umiddelbart nogen god løsning. Hvorom alting er så giver flasken jo mulighed for at far kan putte og tage over og derfor bibeholdes flasken stadig væk - samtidig er mælkeindtaget jo som sagt også vigtigt og derfor er det også mælk han skal have i flasken inden ham puttes og ikke vand.
Han skal have flaske to gange dagligt og det vil meget passende være når han puttes om aftenen og i løbet af sen aften, når han alligevel har en af sine opvågninger. Herefter skal han så lære at sove uden at få hverken sut, vand eller andet om natten ...
En putteklud introduceres samtidig med at han spiser flaske og den gives også konsekvent, hver gang han puttes om dagen i sin barnevogn. En sut gives fremover i hans hånd, så han selv kan putte den i munden - også om dagen gør I sådan. Om natten skal I hjælpe ham med at søge efter den, have den i hånden og selv putte den i munden. Læg gerne flere sutter i sengen, så han selv lærer sig at finde den.
Han skal ikke længere falde i søvn i favn, men skal puttes i sin seng, der hvor I ønsker han skal sove. Han skal her have en flaske og sin klud og spise der, hvor han skal falde i søvn. Han skal dog ikke falde i søvn med flasken, men skal ligesom nå dertil, hvor han drikker sin flaske, slipper og triller om på siden, hvorefter han så falder i søvn. Du må gerne stå ved ham (eller far kan putte ham) og berolige ham med kærtegn, lade ham mærke at I er der osv. Hjælpe ham til fysisk ro.
De fleste børn er 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt, nogle enkelte kan dog allerede i 10 måneders alderen nøjes med kun en lur ... Du skriver at jeres dreng ofte er lettest at få til at sove om formiddagen og det lyder derfor som om at han stadig har brug for to lure. Da det samtidig skal passe ind med at storebror skal hentes, så vil jeg foreslå dig at du arbejder lidt på en lidt længere formiddagslur og så en powernap i barnevognen om eftermiddagen. Jeg forestiller mig at du går op og henter storebror og lillebror så kan sove i vognen der.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Gøres klar til at storebror skal hentes, tilbydes evt. lidt frugt i hånden som han kan sutte på imens I kører af sted, puttes til lur, når du kan se at han er træt. Sover så imens storebror hentes kl. ca 14.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, lidt müsli, ½ banan, frisk bær, frisk frugt, ½ bolle med smør osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Han må få alle retter og det er fint at tilbyde ham både mos og mad i stykker. Vand af kop.
En portion grød kan tilbydes som en del af putteritualet, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Flaske kl. ca. 20 og puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk eller vand til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg indført grød som en del af putteritualet, så du sikrer dig at han ikke er sulten, når han skal sove. Flasken bibeholdes, men det er vigtigt at han nu lærer at sove i sin egen seng ... Så længe han ligger hos dig i din seng, så vil han søge dig igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at han nu er et andet sted ...
Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng. Du har fjernet brystet som søvnassociation, men han er stadig afhængig af din favn, af flasken og af sutten for at kunne sove om natten :)
Jeg håber ovenstående hjælper til at se hvordan I kommer videre. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske