Svar: Piver hele dagen lang
26. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Når børn piver meget og virker til at mangle overskud, så kan det handle om at barnet skal have flere måltider dagen igennem og mere rigtig mad ...
Det kan naturligvis også handle om den alder din dreng har nu, det kan være han har ondt for tænder eller ondt i ørerne, det kan være han sover for lidt eller forkert, det kan også være en måde at få din opmærksomhed og kontakt på eller frustration, når du ikke gør det ... Der kan være rigtig mange årsager. Men det kan også godt handle om at hans blodsukker er lavt og han har brug for flere og små måltider, mellemmåltider.
Derfor vil jeg her sende dig en plan for dagen, som den kan se ud i denne alder :
Morgen: Havregrød, lavet med letmælk og smørklat, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle f.eks. havregrynsbolle - se i babykøkkenet hvordan du bager dem) med smør, ost, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg af både fisk og kød, suppleres med kogte grøntsager af forskellig slags og gerne rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende, som han kan spise selv. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli, revne æbler, ½ havregrynsbolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad: Evt. en tallerken med lidt forskelligt grønt - gulerødder, agurk, tomat, rød peberfrugt, avocado, majs. Vand af kop
Aftensmad: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden må gerne være krydret og virke indbydende. Mælk af kop.
Suppleres evt. med en havregrød inden sengetid, mælk af kop
Puttes til natten.
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker.
Håber dette hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske