Brev:
Ofte utilpas - ændre rytme?
27. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Ofte utilpas - ændre rytme?
Kære Helen
Tak for dit svar for et par måneder siden. Min datter sover lidt bedre, efter at jeg med råd fra dig begyndte at amme hende før hver lur.
Min datter er nu et halvt år, er ca 71 cm lang og vejer 9,3 kg. Hun begyndte på mos og grød, da hun var 5 1/2 mdr. og er lige kommet op på 2 måltider om dagen.
Mit "problem" er, at hun fortsat er et meget uroligt barn, der ofte virker træt. Hun græder en del i løbet af dagen og vil sjældent lege selv i mere end meget kort tid. Det er også ok, at hun gerne vil have opmærksomhed, men hun virker rastløs, utilpas og utålmodig lige meget, hvad vi finder på.
Vi prøver at "træne" hende i fx at sidde hos os og snakke i mere end 1 minut, men allerhelst vil hun fortsat bare gås rundt med. Det kan godt være en smule belastende, hvis man fx har gæster eller er i byen - men allermest synes jeg sådan set, at det er synd for hende, at hun ikke kan finde ro.
Vores rytme ser ca sådan ud:
Ca. kl 6: Hun vågner og vil IKKE sove videre, ammes
KL 8: Ammes og Puttes til formiddagslur - sover ca. 2 timer
afbrudt af flere grådanfald, oftest kan jeg få hende til at falde til ro ved at give sutten og vugge vognen
Kl. 10. Ammes
Kl 11 Grød eller grøntsagsmos
Kl 12: Puttes til middagslur - sover ca 2 timer, igen ofte afbrudt søvn
Kl 15: Ammes
Mellem 16 og 17: Puttes til sen lur - sover ca 45 min
Kl. 18: Får grøntsagsmos
Kl. 19:30 Ammes og puttes til nat
Ammes ca. 2 gange om natten
Som du kan se, står hun ret tidligt op. Det er ok for den trætte mor, men hun virker bare hurtigt så træt og vil kun gås rundt med hele morgenen. Men hun er bare umulig at få til at sove videre. Jeg har prøvet alt - at amme hende i sengen liggende og forsøge at få hende til at sove hos mig, at lægge hende tilbage i vuggen, at pusle hende og så lægge hende igen med det samme, men hun VIL ikke. Så vi står op, men hurtigt er hun pylret og virker træt.
Jeg synes bare, det er meget tidligt at lægge hende i barnevognen (hun vil ikke lægges i vuggen om dagen) allerede kl 7, så jeg strækker den for det meste til kl 8, hvor hun nærmest er segnefærdig af træthed:(
Jeg ville ønske, at jeg kunne gøre hendes morgenlur til en formiddagslur, men aner ikke hvordan det skal kunne lade sig gøre. Har du et godt råd?
Resten af dagen virker hun som sagt også utilpas i sine vågne perioder, og det går mig ærligt talt lidt på. Synes det er ved at være hårdt at have en halvt år gammel baby, der fortsat græder meget. Jeg orker knap at tage i mødregruppe, fordi jeg hele tiden skal være på min datter og ikke kan deltage i samtaler osv.
Tror du, det skyldes noget ved hendes rytme eller bør jeg opsøge en læge for at finde ud af, om der er andet galt?
Hun får meget fysisk kontakt, nærvær og opmærksomhed, så jeg er sikker på, at hun ikke mangler noget i den henseende. Vi tumler også med hende, så hun får brugt sin krop. Men efter 1 1/2 times vågentid er hun helt sikker soveklar. Jeg ammer hende så og lægger hende ud.
Det går fint med at putte hende om aftenen. I modsætning til om dagen falder hun forholdsvis nemt i søvn og sover et godt langt stræk til at starte med.
Kan du se noget ud af de ting, jeg skriver? Jeg vil bare så gerne have en glad pige.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Line