Svar: Sove i egen seng - 23 mdr.
27. januar 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Mille
Jeg vil gerne starte med at kondolere - det gør mig ondt at høre at du har mistet din far ...
Ligesom det for dig, har været dejligt og trygt at sove sammen med din datter det sidste år, ligeså trygt og vigtigt har det været for din datter. Hun er og har naturligvis være præget af den omvæltning det har været at mor og far gik fra hinanden, at hun skal bo skiftevis hos den ene og den anden, at starte institution og vende sig til hverdagen der osv. Ligesom det naturligvis også har præget hende, at mor har været ked af det og at du nu er glad og gerne vil flytte sammen med din kæreste. Alt sammen har det naturligvis betydning for hendes lyst til (eller manglende lyst til) at sove for sig selv og hendes naturlige behov for at vide at du er der, passer på hende og stadig elsker hende lige så højt som tidligere.
Har din datter en åben seng eller sover hun i tremmeseng? De fleste børn vil mellem 2-3 år have behov for en åben seng og det kunne måske være tidspunktet for jer nu ... Alternativet kunne være en stor madras på gulvet i børneværelset, hvor du ønsker hun skal sove.
Det handler om at hun stadig skal mærke at du er der, hun er vant til at putte tæt op af dig og har naturligt brug for den tryghed og du må stille og roligt få ændret rutiner. Du bliver nødt til at tage det i etaper og jeg forestiller mig at du i første omgang skal lære hende at sove på eget værelse, - her altså på en stor madras eller en åben seng, hvor du kan lægge dig med hende som du plejer. Du ligger ved siden af hende og læser en historie.
Stille og roligt begynder du at sidde ved siden af hende i sengen, hun kan stadig mærke dig, hun har sine ben liggende på dine lår osv. og du læser som du plejer, viser hende billederne, beroliger og betrygger. I starten er du hos hende til hun sover, men stille og roligt begynder du at gå fra hende, fortæller hende at du er der, lader døren stå åben så hun kan høre dig og vender hele tiden tilbage, betrygger og beroliger.
En mellemstation mellem at sidde hos hende og gå fra hende, kan være at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at lægge tøj sammen eller stå og strygetøj. Hun kan kalde på dig og du kan svare "jeg er lige her, sov du bare skatter pige" og på den måde lære hende at du ikke er længere væk end du kan komme til hende med det samme. Samtidig får du også signaleret at du laver noget kedeligt praktisk og at der ikke sker noget spændende lige nu.
Det er utrolig vigtigt at du i løbet af dagen gør din datter så tryg som muligt ved at være der for hende. Det er meget vigtigt at anerkende hendes behov for at være dig nær, jo mere fysisk kontakt og nærhed du kan give hende, jo bedre er det. Det er således vigtigt ikke at sige "Nu må du lige selv ..." eller "hold op med at være så hysterisk" eller at du skubber hende fra dig, når du synes hun virker for omklamrende. Jeg plejer at sige at mordepotet skal fyldes op, så der er noget at tære af og det er vigtigt at hun ikke føler at du skubber hende fra dig. Hvis hun føler det vil det virke modsat det du ønsker, det vil gøre hende mere pylret og omklamrende. Så jo mere fysisk kontakt og nærhed du kan give hende, jo flere knus og kram, jo mere du lytter - jo mere kan du også skubbe hende ud i verden :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske