Svar: Mulige madproblemer og sovestillinger
27. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng :)
Der er ingen tvivl om at der skal ske nogle ændringer hos jer. Forbered dig derfor på et svar, som bliver en helt ny verden for jer :)
Jeres dreng er så gammel nu at han skal have skemad mange gange dagligt og det skal serveres til faste tider hele dagen igennem. Hans amninger skal skæres voldsomt ned, så han nu kun amme 4 gange og det er vigtigt at de ikke kun ligger om dagen men ligger over hele døgnet - det vil sige tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således slut med at amme ham mange gange i løbet af dagen og det er slut med at sove fra 20-08 - han skal have mælk i dette tidsrum for at kunne spise mad om dagen.
Han skal have mad i hånden som han kan sutte på og det skal han have både som mellemmåltider og som start på alle andre måltider. Det har den funktion at han øver sig mundmotorisk og at han blive opmærksom på at det er spisetid nu - det forbereder ham på hvad der nu skal ske. Han skal konsekvent starte med skemad, når han vågner af en lur og skal altså ikke længere ammes først!
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og suppleres med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt f.eks. appelsinbåde at sutte saften ud af, vand af kop.
Formiddagslur kl. 10, sover 45 minutter og puttes uden at blive ammet.
Frokost 11.30: Tilbydes en ristet rugbrødsbjælke i hånden at sutte på og du giver herefter grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan fint være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - sover her 2, max 2½ time.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er jeres mad, tilbydes også her brødskorper eller f.eks. lidt kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, kan spise mere eller mindre i søvne og lægges til inden du selv går i seng.
Hvis han sover igennem derefter, så spring amningen tidlig morgen helt over og start dagen med grød.
Som I kan se skal der altså gang i maden og han skal have maden tilbudt på faste tider og i fast rækkefølge - mad først, vand af kop og evt. mælk efterfølgende men ikke hele tiden - kun 4 amninger i døgnet.
Jeres drengs problem er at han drikker sig mæt i mælk hele dagen og derfor ikke føler behov for andet mad. Men ernæringsmæssigt er modermælk ikke længere det bedste for ham og det er vigtigt at I nu ændrer på dette. Han gør det desværre ikke selv :)
Derudover er det utrolig vigtigt at du giver ham mad som smager af noget. Han skal have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos som topping og så skal han have grøntsagsmos med kogt kød og fisk. Du skal give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser. De gammeldagsretter med hakket kød og sovs er ofte rigtigt gode og han må få næsten alt.
Han må også gerne få mos fra glas, det vigtigste er at han nu kommer igang med at spise og at han får så meget forskelligt som muligt.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Han lyder til at være en dreng som måske bliver for optaget af hvad der sker omkring ham og derfor hurtigt mister interessen. Det er derfor din opgave at hjælpe ham med at holde fokus omkring maden.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Og så er det som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise. Fokus omkring maden skal ikke skabes ved at tænde fjernsyn, lege osv. men netop ved at hjælpe ham med at spise og holde fokus der "mmm mam mam, smager godt - åbne munden, ind med maden.." osv.
Med hensyn til søvn, så skal jeres dreng ud af liften nu! Han er alt alt for stor til at sove i lift og det er synd for ham, at han ikke kan vende og dreje sig og finde en stilling der passer ham og som er rar for ham at sove i. Han skal have lov til at bevæge sig, når han sover - også selvom han triller om på maven. Hvis han kan krybe og næsten kommer op i kravlestilling, så kan han også trille omkring. Om dagen må du naturligvis lægge ham på maven så meget som muligt, så han netop får dette trænet. I barnevognen skal han sove om dagen, men igen uden lift og i stedet med barnevognssele på.
Så ud af liften nu og put ham direkte i barnevogn eller seng, det er vigtigt ikke at hindre ham i at bruge sig selv motorisk og han skal have lov til at skifte stilling under søvn, fuldstændig ligesom I andre også har brug for :)
Så mange ændringer på en gang, men det er vigtigt :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske