Svar: Puttes i sin egen seng
27. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Nina
Det vil være en rigtig god idé at du stiller liften i tremmesengen, fjerner kalechen og på den måde lærer din datter at sove i de omgivelser som sengen har. Det at blive puttet i liften og vågne op i liften i tremmesengen er en god måde at vende sig til det nye sovested.
Liftens sider ligger tæt omkring din datter og for at sengen ikke skal være for stor og dermed utryg for hende, vil det være godt at du svøber hende i stedet for.
Metoden er som tidligere, at du giver hende mælk, skifter hende, svøber hende og giver hende mælk igen. Mælk er en naturlig del af putteritualet. Hun skal altså holdes i dine arme svøbt imens hun spiser og det skift der efterfølgende kommer fra favn og ned i sengen, bliver ikke så stort. HUn skal først flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet og hun tydeligvis er ved at falde i søvn. Du giver hende her sutten og evt. en sutteklud og så flytter du hende stille og roligt ned i sengen.
I stedet for at svinge hende i liften, så står du ved hende og vugger hende stille med hænderne på hendes krop. Hun lulles altså til ro, der hvor du ønsker hun skal sove. Du kan evt. købe nogle brio bedrockers eller lignende og sætte på sengen, så den kan vippes lidt, hvis du skønner det er den form for bevægelse hun har brug for. Men ellers er det et spørgsmål m at stå lidt ved hende, holde hænderne på hendes krop, så hun kan mærke din varm og tyngden fra dine hænder og så lulle hende ind i søvnen, der hvor du ønsker hun skal sove.
Bliver hun meget ked af det så tage hende op, give hende evt. lidt ekstra mælk og når hun er træt og rolig, så putter du hende igen. Hele tiden kærtegne, holde hænderne på hende og ikke putte hende før hun er fyldt godt op med mælk og tydeligt viser sig parat. Hun kan ikke lægges vågen i seng og falde i søvn af sig selv :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske