Svar: Hjælp med amning, søvn og dagsrytme
27. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære udmattede mor
Der er ingen tvivl om at amningen betyder rigtig meget for din datter (og for dig) og at der også er et øget behov for brystet, fordi din datter derved kan trykudligne. Men det er også vigtigt at hun stille og roligt lærer at sove uden at få bryst, men kan nøjes med nærheden og den fysiske kontakt - netop for at give plads til og lyst til mere sufficient kost om dagen.
I stedet for at amme hende om formiddagen, vil jeg foreslå dig at indføre et mellemmåltid. Jeg vil derudover foreslå dig at du står lidt tidligere op med din datter, så dagen starter lidt før. Det er naturligvis dejligt for jer at sove længe, men når du skal begynde at arbejde, er det hensigtsmæssigt at hun vækkes lidt før og det kan du ligeså godt gøre nu, for at få en mere hensigtsmæssig rytme for jer alle.
Når du putter din datter om formiddagen, så start med at lade hende sidde i barnevognen, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Hvis hun har brug for noget at sutte på, så lad hende sidde med et stykke frugt. Tril hende en tur og læg hende først ned, når hun tydeligt er træt og parat og lige ved at falde i søvn. På den måde får du hende væk fra amningen til formiddagsluren og hun kan så forhåbentlig spise lidt mere frokost derefter :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Vækkes og starter dagen med en grød - bland risgrød og havregrød, så hun stille og roligt vender sig til at spise andet end risgrød. Vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud) + ½ bolle med smør, vand af kop og lidt frisk frugt i hånden.
Sættes i barnevognen, trilles en tur, evt. lidt frugt i hånden og puttes først, når hun tydeligt er træt.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt kogte majs, ærter, gulerod og suppleres også fortsat med grøntsagsmos som nu, så du er sikker på at hun er mæt nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - denne amning bibeholdes indtil du skal starte arbejde, det er dejligt for hende med en amning midt på dagen og det vil bidrage til en god middagslur.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med revne æbler, lidt frugtmos, moset banan, lidt rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden + ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - der skal være mad i stykker og moset mad - det er fint at give f.eks. frikadeller i stykker og mose kartofler med sovs. Udgangspunktet er det I spiser. Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt grød inden sengetid som en del af putteritualet, så du er sikker på at hun har fået nok og ikke vågner og søger brystet fordi hun er sulten.
Ammes og puttes til natten - puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes herefter tilbage i egen seng, skal sove uden at få yderligere mælk til næste morgen.
Det kan hjælpe at I sover hver for sig, så hun ikke dufter din mælk, men hvis hun er meget tryghedssøgende, så kan det også nogle gange være nødvendigt at I sover sammen, så du putter med hende tæt og giver hende masser af nærhed og fysisk kontakt - men så du ikke ammer hende. Du må tage en t-shirt på, så hun ikke frit kan tage brystet, når hun vil.
Hvis hun kun vil bryst og bliver helt ulykkelig, så må du give hende det kortvarigt og derefter trække brystvorten til dig - gør det igen og igen, så hun tilsidst lærer at sove uden at få brystet i munden.
Hvis du mener at hun har ondt så må du tale med lægen om at give hende lidt smertestillende i en periode.
Der er i planen jeg har sendt dig 4 amninger dagligt, de fleste børn vil i din datters alder kunne nøjes med 3, så hun er rigeligt dækket ind, hvis du følger ovenstående plan :)
Det er nemt at give hende brystet, for det virker. Hun falder til ro med det samme - men det er ikke længere det bedste for hende, det er vigtigt at hun ammes mindre nu og begynder at indtage mere og anden mad og det er vigtigt at hun ikke længere er afhængig af brystet for at kunne sove. Du kan ikke forvente at hun selv finder ud af dette, det er der desværre kun dig til at ændre på :)
Håber ovenstående er et lille skub i den rigtige retning, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske