Brev:
Tidlige morgener - 6 mdr.
28. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Tidlige morgener - 6 mdr.
Kære Helen,
Ja, jeg er tilbage – hvor naivt af mig at jeg troede jeg ikke havde behov for din sparring her 2. gang.
Jeg kan sikkert finde et svar i din super brevkasse, men jeg har ikke lige tiden til at læse en masse igennem og har ikke umiddelbart fundet sammenlignelige problemstillinger.
Vi fik en dreng mere, som slet ikke ligner den store, men som dog følger godt med hvad angår vækst – både i højde og drøjde. Ingen problemer der altså. En stor basse som resten af familien har været det. Præcis 6 måneder nu.
Faktisk synes jeg det fungerer fint. Det er meget anderledes at blive mor igen – en helt anden ro omkring de fleste ting og vigtigst af alt: en bevidsthed om at alt bare er en fase :-)Dog er jeg dødtræt af at stå op mellem 4 og 5 og tænkte vi kunne få lidt mere struktur på dagen, nu han skal have noget mere fast føde.
Han er vågnet tidligt siden fødslen – det har dog både været ved 3 tiden og ved 5 tiden – begge dele for tidligt. Han sover for det meste 4 lure af varierende varighed i løbet af dagen(den første mellem 7 og 8!!!) – nr. 2 lur er den længste (den starter ved 9-10 tiden) – de andre ml. 30 – 90 min. Hvis han ikke er vågen ved 17-18 tiden, vækker vi ham og putter ham igen ca. 19, da han her slet ikke holder længere.
Vi har prøvet alt for at holde gang i ham – både i løbet af dagen og om aftenen, men han går kold sidst på dagen og er svær at holde gang i – og selv om det lykkes, så hjælper det selvfølgelig ikke i den anden ende. Vi prøver at lade ham ligge om morgenen, men han larmer (er ofte ikke ked af det) men jeg vil ikke have han vækker storebror som skal i børnehave og gerne være frisk, så det er ikke så længe han får lov til at ligge og snakke, men vi vil gerne signalere at det altså ikke er tid til at stå op. Men jeg bliver tit nødt til at tage ham væk fra værelsesafdelingen.
Jeg har prøvet at rykke det hele med små intervaller hver dag, som du foreslår, men han regulerer det bare selv tilbage igen. Det nytter jo ikke at rykke lurerne med 10 minutter ad gangen, når han så bare på 3. dagen står en time tidligere op. Det står i alle dine ”dagsplaner” – vågner kl. 6 og ammes – sover videre i mors seng (eller sådan noget lignende) Den holder slet ikke her, og så ved jeg ikke hvordan jeg skal starte, for her er han altså ikke klar til at sove videre. Ligeså, kan jeg jo heller ikke putte ved 9-10 tiden 1. gang og ved 12-13 tiden anden gang.
Han spiser en smule middag og aften – mest grød med frugt i indtil videre. Jeg er lige startet med at give ham lidt efter 1. lur, men det går ikke for godt. Ellers bliver han ammet. Jeg kan ikke give ham flaske til natten, den vil han ikke have. Han nægter alle former for mos – har også prøvet med havregrød og øllebrød – uden succes. Mad der smager af mere end ris og boghvedegrød med frugt, er den helt gal med.
Min sundhedsplejerske siger han godt må spise så ensidig, når han ikke er ældre, men altså? Jeg ved ikke om jeg har været for hurtigt ude med skemaden og variationen. Han virkede klar til lidt smagsprøver, da han var 4,5 måned – desuden er han jo en sulten en af slagsen. Ammes også et par gange i løbet af natten – stadig. (men det gør ikke så meget – hvis bare vi kunne sove lidt længere)
Jeg læser jo dine forslag til dagsrytme for hans alder, men jeg aner ikke hvordan jeg skal vende bøtten, så vi kan følge dine råd. Jeg skal lige sige, at hvis du vil være sød at foreslå en plan der ikke indebærer amning inden lur, for det vil han ikke. Han vil kun ammes når han lige er vågnet og så om natten.
Han er en hidsigprop og alle måltider foregår meget højlydt. Det virker som om han ikke er klar til højstolen – han sidder der sammen med os andre ved aftensmaden med ristet rugbrød osv, men han kan ikke rigtig koncentrere sig om at spise også.
Er der overhovedet noget at gøre ved det, tror du? Skal vi bare holde ud og håbe det går over med tiden? Synes det er lidt synd for storebror – det er svært at have det store overskud, til de udfordringer en 3-årig giver, når man har været oppe siden 4 om morgenen. Tal om ulvetime, som vi ellers aldrig har været plaget af tidligere.
Storebror (næsten 3 år og 4 måneder): der skete bare så meget på en gang. Han blev storebror, startede i børnehave, blev renlig og skippede middagsluren på en gang. Han har bare klaret det hele så fint, selvom det selvfølgelig har været hårdt i perioder.
Han vil stadig lave i en ble – det er over 4 måneder siden han holdt op med at gå med ble, min sundhedsplejerske siger jeg skal tvinge ham på toilettet? Det skal jeg ikke, vel? Han har stadig sut, men KUN om natten. Aldrig om dagen, heller ikke selvom han slår sig. Jeg har ingen intentioner om at tage den fra ham foreløbig. Tandlægen siger han har fine tænder. OK?
Han er bagud rent socialt og søger stadig de voksne lidt for meget, synes de i børnehaven. De skal for det meste sætte ham i gang med at lege med de andre. Jeg er sikker på det er fordi han ikke kan sige fra overfor de andre børn. Så ved han godt, han er i sikkerhed, når der er en voksen i nærheden. Det gør sig særligt gældende på legepladsen, siger de. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe og støtte ham? Han leger rigtig godt med de af vores venners børn, som han er på bølgelængde med, men de lidt vildere, har han ikke meget glæde af at være sammen med.
Det var en smøre, men det er jo også længe siden :-)
Glæder mig til at høre fra dig igen,
Mange hilsner
Mor for 2. gang