Svar: Tidlige morgener - 6 mdr.
28. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mor for 2. gang
Velkommen tilbage og tillykke med lillebror :) Det lyder som om at han giver jer mange gode udfordringer ...
Når man ser på hvordan din yngste dreng sover, så er der ingen tvivl om at han får sit søvnbehov dækket rigtig fint. Han sover samlet det han har behov for og trives med dette. Det er jer som ikke trives med hans rytme og netop det med at ændre på børns rytme er noget af det sværeste at have med at gøre inden for søvn ... At prøve i 3 dage er ikke nok, du skal regne med at det tager mindst 3 uger og ganske givet også mere, hvis rytmen er så fast indgroet som du beskriver.
Løsningen er som du har læst jeg har skrevet til andre, at flytte det hele med 15 minutter om dagen. Din problematik omkring at han efter 3 dage, vågner tidligt og nogle gange endnu tidligere hænger sandsynligvis sammen med at du ikke har fået afkortet søvnen om dagen. Du har flyttet på hans søvn, så han sover senere, man han sover ligeså længe som han plejer og så vil han naturligvis ikke få ændret på sin nattesøvns længde, som jo faktisk er det du ønsker. Du er altså nødt til at afkorte søvnen om dagen samtidig med at du får ham til at sove senere hele dagen igennem. Han kommer på den måde i søvnunderskud i nogle dage (og hvad dermed følger ...), men det er netop derfor han så stille og roligt begynder at forlænge sin søvn om natten og sove måske bare en time længere om morgenen.
I takt med at du flytter hans søvn om dagen, så han sover senere og senere og samtidig sørger for at han ikke sover længere end han plejer, så vil han naturligt gå fra at sove 4 lure til kun at sove 3 lure. Derfra kan du så flytte det hele igen, så han begynder at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt (samlet måske 3 timers søvn om dagen) og begynder så at kunne sove en lang nattesøvn.
Det kan lade sig gøre, men det kræver en stor indsats og stor tålmodighed og også overskud ... :)
I forbindelse med at flytte på hans rytme, så kommer indtaget af mad også ind. Når man vil ændre på det indre ur, den cirkadiske rytme som det rent faktisk hedder, så har det meget stor betydning hvornår vi spiser og hvad vi spiser hvornår. Det er derfor ikke tilfældige planer for dagen jeg sender ud og det er vigtigt at du får din dreng til at spise mere grød, mos, kød, fisk, mad i hånden osv.
Det er her også af stor betydning at han nu tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes mælk inden han skal sove. En rytme hvor han vågner og får mælk først og skemad bagefter dur altså ikke. Mælken vil mætte ham for meget og han vil derfor naturligt ikke have interessen for at spise skemad. Han er så gammel nu at han derfor konsekvent skal starte med at få skemad når han vågner af en lur, han skal have vand sammen med sin grød og mos og bør ikke spise mere end 1 dl. Netop for at give plads til mælken, som i øvrigt først tilbydes 1-1½ time efter, når han så skal puttes. Hvis han afviser brystet, så må han nøjes med vand af kop og så må du satse på at han tager brystet næste gang. Du må tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov for mælk, forstået på den måde, at hvis du tilbyder brystet og han så siger fra, så har han ikke behov ...
Der er naturligvis børn der ammes når de vågner og først derefter tilbydes skemad og hvor det fungerer upåklageligt. Men hos jer er der jo tale om en dreng, som ikke er interesseret i skemaden, spiser meget lidt af det og som helst vil have brystet ... Samtidig har du en dreng, hvor du ønsker at ændre rytme og derfor er du nødt til også at ændre rytmen omkring skemad og amning.
Så for at vende bøtten, så skal du altså begynde at tilbyde ham skemad, når han vågner af alle sine lure og først tilbyde brystet inden han skal sove igen. Og afviser han, så fred være med det indtil videre ...
Da han samtidig er en dreng, som meget let lader sig forstyrrer under måltidet, så vil det være nødvendigt at du hjælper ham med at holde fokus når han skal spise.
Start derfor alle måltider med at give ham mad i hånden, som han kan sidde med og gumle på og når grøden og mosen så er klar, så begynder du at give ham mad.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det... Om aftenen gælder samme regel, start med at give ham grøntsagsmos inden I alle sætter jer til bords, få ham spist lidt af - hvis I alle er der, kan han ikke koncentrere sig. Ved aftenbordet kan han så sidde og gumle på brødskorper også når I alle er samlet.
Med hensyn til storebror og renlighed, så synes jeg du skal prøve at læse lidt bøger for ham om hvordan man fungerer. Hvad sker der med maden, når vi spiser, hvor kommer den hen og hvordan kommer den ud. Mange børn ser afføringen som en del af dem selv og de har rigtig svært ved at give slip på det. Tal også med ham om, hvorvidt han evt. hellere vil lave på en potte end på toilettet, netop fordi afføringen så kan ligge i potten og ikke forsvinder væk i kloakken. Det kan han selv være med til at styre :)
Med hensyn til sut, så er det fint at han har den inden han skal sove. Men om dagen skal den ligge på sin plads og vente på at det bliver sengetid.
Med hensyn til at søge de voksne i børnehave og være lidt tilbageholden, så er det vigtigt at give ham tid. Det er jo netop ved at se e voksne, høre hvordan de gør, læne sig op af dem, at han ser og hører hvordan man gør og derved selv bliver ansporet til at forsøge sig.
Du kan også prøve at invitere en legekammerat med hjem fra børnehave, så han kan prøve at lege med nogen på hjemmebane og de kan lære hinanden lidt bedre at kende. Det at du går hjemme nu, giver jo mulighed for at du kan hente lidt tidligere, lade drengene lege et par timer og så han den anden drengs forældre hente hjemme hos jer den dag :)
Fortsat held og lykke med dem begge to :) Håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske