Svar: Sovevaner og rytme
28. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Henriette
Din dreng har fortsat brug for ca 6 flasker i døgnet og det vil normalt være sådan at indtaget ligger fordel over både dagen og natten. De fleste børn drikker flaske tidlig morgen, formiddag, inden middagslur, eftermiddag, aften, sen aften og evt. en gang midt nat. Faktisk er mange børn 6 måneder inden de kan undvære flasken midt nat, altså kl 03 - så det kan sagtens være et reelt behov, at din dreng vågner og søger mælk der :)
Men han skal også igang med skemaden og det at han nu begynder at afvise flasken om dagen tyder på at du skal begynde med noget mere mad. Som det er lige nu får han kun grød om aftenen og jeg synes du skal give ham grød/grøntsagsmos 3 gange dagligt. Det er ikke store portioner han skal have, det vil være meget fint bare at give ham 3/4 dl. x 3 dagligt, sammen med vand af kop og så derudover flaske. Det kunne godt tænkes at det at starte med lidt grød, når han vågner af en lur, ville give ham lyst til at få lidt flaske inden han så skal sove igen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover måske lidt videre
Morgen 7: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur som nu og sover et par timer
Frokost 11: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Powrnapper evt. 20-30 minutter
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt flaske, men prøv her om du kan skrue lidt ned for indtaget, så han der drikker mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Ved at lære ham at undvære denne flaske, kan du måske få ham til at drikke mere tidlig morgen 05.30-06, hvor han så kan sove en lille smule længere ... Det er et forsøg værd og det vil være dejligt for alle på sigt at kunne sove fra midnat til næste morgen kl. 05.30 :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre på vej og det vil som sagt være rigtig godt at du nu begynder med mere skemad, så han der får næring og adspredelse fra flasken :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske