Svar: Råd om bedste opstart af skemad - 4 mdr.
28. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Albertes mor
Dejligt kort og præcist spørgsmål - tak for det :) Jeg skal prøve om jeg kan svare lige så præcist, helt så kort bliver det dog ikke :)
Når man begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse,boghvede eller quinoa. Hvor risgrød og majsgrød er meget lind i konsistensen er grød af hirse, boghvede og quinoa ofte lavet af flager og det giver en lidt mere fnugget konsistens. Der er således lidt variation efter hvad type grød du vælger at lave.
I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din datter måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så hun får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så hun kan lære at drikke på denne måde.
Når du starter med skemad, bør du starte om dagen og tilbyde hende grød formiddag eller til frokost. Det er vigtigt at starte op om dagen, for at komme stille og roligt igang. Hun er naturligt ofte mest frisk der og problemet ved at starte om aftenen er, at hun så bruger hele natten på at nedbryde føden, hvilket giver ekstra urolig søvn. Det er jo ofte ikke det vi ønsker os :)
Hendes indtag af grød øges langsomt og når det går godt og hun kan spise en lille dl. så kan du begynde at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt. Her vil hun måske være omkring 5 måneder og hun kan så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder du, så hun får noget hun kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis du vælger at købe de industrielle produkter, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedt med mindre det fremgår af pakken. Nogle pakker indeholder ikke mælk og fedtstof, men det står på. Det er en god idé at bruge forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
I starten anbefaler man at have barnet på skødet, når man tilbyder skemad. Der kan dog være noget praktisk i at sætte barnet i en skråstol eller en sækkestol, hvis du har en sådan, - det er lettere at se hvad du laver og din datter kan spejle sig i dit ansigt - se når du åbner munden og hun gør det samme, når hun skal spise. Du må derfor gerne sætte hende foran dig når du giver hende skemad, hvis du har en mulighed for dette, men ellers børn hun være i skødet. De fleste børn er 6 måneder inden de kan sidde i høj stol.
Sammen med skemaden får hun altid vand af kop og derefter skal hun have mælk og puttes til lur. Mælkeindtaget og tilbuddet om mælk er fuldstændig som det plejer at være, skemaden kommer ligesom ud over det hun normalt får og giver derfor stille og roligt lidt mere mæthed.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske og sover videre
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, vand af kop og stille og roligt varieres mellem grødtyperne og ved at komme lidt frugtmos på som topping
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske
Powernapper
Aften: Når det fungerer med grød til frokost og hun kan spise en lille dl. så begynder du at tilbyde lidt grød eller grøntsagsmos til aften, igen vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes/flaske. De fleste børn er 6 måneder inden de kan springe dette mælkemåltid over. Nogle børn får dog mælk når de puttes og vågner igen først på natten f.eks. kl 01 og får mælk igen og sover så til næste morgen tidlig. Det er også helt okay.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, se også i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver grød og mos til din datter :)
Rigtig meget held og lykke med det - favre nye verden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske