Svar: Legetøj i / ved sengen
29. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Ulla
Små børn vil normalt falde i søvn med bryst, flaske eller sut, også en sutteklud kan være beroligende for barnet, når det skal sove. Mange bamser, legetøj osv. i sengen er ikke nogen god idé - de mindste børn kan risikere at få det over sig og i værste fald blive kvalt.
Men i takt med at barnet bliver ældre, skal passes ude og vendes til at være væk fra mor og far, vil mange børn have glæde af at blive puttet med en sovebamse eller lignende. Det er en substitut for mor eller far og styrken ved at have noget at putte sig med er, at det er barnet selv der bestemmer behovet. I takt med at barnet skal lære at sove uden at blive ammet eller få flaske, vil det ofte være fint at introducere en putteklud eller andet, som barnet føler tryghed ved.
Når et barn sover med en sovebamse eller en putteklud, så er det barnet der selv vurdere hvornår det er nødvendigt at nulre kluden eller bamsen til næsen - hvilket barnet jo ikke kan med dig som forældre - her er det dig der sætter dagsordnen. Samtidig er sovebamsen der uanset hvor barnet skal sove og uafhængigt af hvem der putter, det i sig selv giver en god tryghed.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig, men man kan godt forsøge at introducere det tidligere. Ofte vil f.eks. en putteklud der er brugt fra starten naturligt overgå til at være substitut for mor og far, når barnet skal passes ude ...
Så nogle børn har stor glæde af at kunne putte sig med noget de føler tryghed ved og det skal man naturligvis anerkende. Modsat, så skal børn der sover ganske fint uden også have lov til det og der er, som du beskriver det hos jer, umiddelbart ingen grund til at du begynder at putte din dreng med bamser eller andet legetøj, hvis han sover ganske glimrende uden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske