Svar: Brødskorper
29. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Jane
I babykøkkenet her på siden kan du se hvordan du laver ristede rugbrødsbjælker til din dreng. De laves i ovnen og vil naturligt være lidt hårde i kanten og bides derfor ikke helt så let i stykker, som blødere brød ...
Men det er stadig vigtigt at du har din dreng under opsyn, ligeså snart han får blødgjort skorpen med spyt og den begynder at virke for svampet, så udskifter du med en anden og lader ham starte forfra. Hvis han har tænder, så skal du være ekstra opmærksom, for så er det svært at undgå at han får bidt større stykker af.
Blød frugt i hånden er ofte en fordel, fordi han så kan sutte mere på det. F.eks. er det bedre at give ham en appelsinbåd som han kan sutte saften ud af end en æblebåd, da æblet knækker meget let og sætter sig fast i halsen ...
Hvis din dreng får bidt et stykke af og det kommer over i halsen, så vil han enten synke det eller begynde at hoste og som regel vil han hoste det frem i munden igen. Du behøver altså ikke starte med at gå i panik - tag det roligt og se om ikke han selv kan klare det. Ofte vil han bare sidde og sutte på det og vil ikke starte med at synke det ...
Hvis du føler det nødvendigt at få det ud af munden på ham, så må du prøve med en finger - men pas på at du ikke får det skubbet længere ind! Hold din hånd på panden og bøj hans hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på ham og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du pludselig står i den situation, at han har noget galt i halsen og vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.:
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet "Heimlich’s manøvre", hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis børn ikke trækker vejret og er bevidstløse så skal barnet lægges ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus. Det var måske noget for mødregruppen at arrangere, så kan I alle lære det på en gang :)
Og som jeg plejer at skrive til forældre, der er bange for at stå i en sådan situation - lad nu være med at gå helt i selvsving fordi jeg lige kort fortæller hvordan du yder førstehjælp - det er slet slet ikke sikkert at du nogen sinde får brug for det, jeg har lært det i kraft af min uddannelse:o) Og forøvrigt laver man nogle gange om på det, så det vigtigste er at du handler og det bedste du måske kan gøre er at ringe 112.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske