Svar: Madplan med 4 måltider
29. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Det er ikke altid nogen god idé at indføre et 4. måltid, hvis det betyder at barnet så kommer i underskud med væske og begynder at indhente dette midt om natten ... men det må et eller andet sted komme an på en prøve og så tænker jeg, at det måske bliver nødvendigt at give ham en ekstra flaske sen aften, som han kan spise mere eller mindre i søvne.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 flasker dagligt, men det kræver naturligvis at mængden i flaskerne stadig er forholdsvis høj. Det vil normalt være sådan at det er flaskerne om dagen der forsvinder først og erstattes af anden mad, men stadig er det vigtigt at din dreng ikke spiser så meget grød og mos, at han ikke har plads til mælk i maven ... Det er således bedre at give ham 1 dl. 3 gange dagligt og han så drikker sin mælk end det er at give ham 1½ dl. eller mere og han så afviser flasken.
En plan for dagen med 4 måltider skemad og 4 flasker kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt agurk, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle der moses ned i grøntsagerne, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller lignende at gumle i, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne.
Hvis din dreng ikke vil tage flasken sen aften, så kan det være nødvendigt at bibeholde flasken om eftermiddagen i stedet for flerkornsgrød. Men ellers vil en plan for dagen med 4 måltider skemad normalt indeholde to måltider grød og to måltider grøntsagsmos. Alle med vand af kop, som dækker lidt af væskebehovet.
Derudover så 4 flasker dagligt, med et mælkeindtag på ca 700-750ml. Det svarer til ca 180ml i hver flaske. Lidt mindre er også okay, da der er mælk i grød og mos. Men det handler også om at sikre ham væske nok.
Husk at mængden af skemad ikke må være så stor, at det fjerner lysten til mælk/væske, det er vigtigt med en balance, der sikrer ham begge dele :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske