Svar: Bilferie - pauser og sygsygepiller til børn
7. juni 2004
Alder:
2 år
Det er altid en rigtig god idé at holde pauser undervejs, når man kører langt med børn. Udnyt især tiden hvor de sover, til at komme et godt stykke derned ad. Fem timer er længe for børn at køre, så det er bedre at stoppe hver anden time, når de er vågne og trænger til en pause. At køre i bil er ufatteligt kedeligt.
Ofte har man ikke kørt mange kilometer før det lyder,- 'hvornår er vi der?', så lidt underholdning undevejs er nødvendigt.
Nu er jeres børn jo ikke særligt store, så en ide til underholdning kunne være sange. Sange som I synger med dem og sange som I kan spille i bilen og som de kan synge med på. En walk-man var måske også en mulighed. Derudover er det en god idé at have nogle farver, malebøger osv parat. Og også meget gerne et par pakker med små overraskelser, så tiden går med lidt nyt og spændende.
Man kan købe poser til at hænge på bagsiden af forsæderne til opbevaring af legetøj, skriveredskaber, bøger, blade osv. Derudover er det godt at have en lille termoflaske med, som indeholder kogt vand til sutteflaske, hvis I bruger det og også en køletaske som kan holde mad og drikkevarer friske hele dagen. Gulerøder og agurkestave giver energi og tager også lidt tid at spise. Derudover frugt og lidt brikjuice (husk fugtige klude og skiftetøj).
Det er min tindtryk at nogle bliver meget køresyge, når de ikke er koncentreret om at kigge på vejen, hvilket jo børn ikke er. Frisk luft hjælper dog, så at holde pauser undervejs er godt, men også at have vinduet til at stå lidt åbent.
Med hensyn til medicin så bør man aldrig give børn køresygepiller uden at have talt med en læge først. Man kan til små børn købe antihistaminer, som virker sløvende på barnet, men jeg vil foreslå dig at du kontakter lægen mhp hvad der vil være det bedste.
Vær opmærksom på at små børn ikke selv kan fortælle at de har kvalme (opkast er tegn på køresyge), men ofte i stedet vil sige at de har ondt i maven. Sørg for masser af frisk vand at drikke under turen, det hjælper også.
Rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske