Svar: Forkølelse giver natteroderi
29. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få skabt frie luftveje for din dreng både inden han ammes og inden han skal sove. Det er vigtigt at han kan trække vejret gennem næsen, ellers påvirker det både din amning og hans søvn ... :)
Du kan prøve med modermælk. Du kan malke lidt ud på en lille ske og hælde lidt mælk i hvert næsebor. Det kan gøre snottet lidt klistret, så det bliver til bussemænd, som du så forsigtig kan prøve at fjerne med snippen af en stofble.
Du kan også på apoteket købe isotonisk saltvand, som spray eller små ampuller. Saltvandet er ligesom 'tårevæske' og skader ham ikke. Det kan løsne den slim og snot der sidder og gøre, at han derefter bedre kan trække vejret.
Det vil også være rigtig fint at bruge en næsesuger. Det er en lille plastikballon med en spids. Du trykker ballonen sammen og sætte spidsen op til næsebordet, slipper ballonen og den suger snottet ud.
Det er vigtigt at han kan trække vejret sufficient, hvis han skal spise godt ved brystet. Det vil være en rigtig god idé at du lægger en skiftning ind mellem amningerne, så du starter med at amme ham, skifter ham og ammer ham igen. På den måde får du lige vækket ham og givet ham lidt ekstra. Han vil naturligt blive mere træt og spise mere kortvarigt, når han er så forkølet.
Prøv at amme ham i tvillingestilling, hvor han sidder lidt mere op, det kan også gøre det lettere for ham at spise og trække vejret samtidig.
Forsøg at få ham til at spise så hyppigt og så meget om dagen som muligt, så han fyldes rigtig godt op der og naturligt derfor kan sove mere sammenhængende om natten.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske