Svar: Korte lure om dagen - 6 mdr.
29. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære tvillingemor
De fleste børn på 6 måneder vil sove ca 14-14½ time i døgnet. Ofte vil de sove ca 11 timer om natten og 3 timer fordelt over dagen. Dette er et gennemsnitligt tal, så nogle børn sover mere og andre lidt mindre.
Dine piger sover ofte en nattesøvn på 12-13 timer og en dagssøvn på 1½-2 timer, samlet set sover de altså som de bør og mangler ikke søvn :)
Men det er naturligviv hårdt sidst på dagen, hvor de skal være vågne i mange timer inden de puttes for natten og hvis du vil ændre lidt på dette, så er du nødt til at flytte deres lure om dagen lidt. Det kan således være en god idé at putte dem en lille smule senere end du gør lige nu, så de puttes til formiddagslur kl ca 10 og puttes til middagslur kl. 14 ... Du kan flytte deres lure med 10-15 minutter dag for dag.
Ved at putte dem lidt senere, så opnår du det du ønsker - nemlig at eftermiddagen ikke bliver alt for lang :)
Ellers er det som du skriver et spørgsmål om at se tiden lidt an og se om de selv begynder at ændre lidt på deres rytme i takt med at de også begynder at spise mere og være mere fysisk aktive i løbet af dagen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske