Svar: Vågner for tidligt - 18 mdr.
30. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Ligesom voksne kan være A eller B mennesker, så kan børn også have en rytme, hvor de enten står meget tidligt op eller går sent i seng. Hos børn kalder vi det Ugler og Lærker :)
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres søn er ganske givet en Lærke, han er super frisk om morgenen og så tidligt i seng om aftenen. Jeg er dog enig med dig i at kl. 04/05 er meget tidligt og det at her ganske fornuftigt at arbejde lidt på, om han kan sove bare en time mere om morgenen ...
Når man skal ændre på en rytme, hvor barnet vågner tidligt, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Mange forældre forsøger naturligt at putte barnet senere i seng, men oplever at barnet bare vågner ved samme tid - det hjælper ikke noget, tværtimod, barnet sover ofte ikke længere.
Jeres dreng har en fin rytme umiddelbart, men sover dog en forholdsvis lang middagslur. Spørgsmålet er derfor om man kunne afkorte hans middagslur med en time og så satse på at han ville begynde at indhente den manglende time om morgenen. Hvorvidt dette lykkes afhænger samtidig også at hvor sent/tidligt i putter ham om aftenen, det kunne være udmærket at forsøge at putte ham bare ½ time senere end I gør lige nu.
Mit forslag er derfor at I prøver at putte ham til middagslur kl. 12.30 og kun lader ham sove til 14.30. Så han kun sover 2 timer til middag eller alternativt putter ham mellem 13-15, dette især, hvis han har sovet på vejen til dagplejen også. Samtidig med dette skal I så prøve at trække puttetidspunktet om aftenen lidt, så han puttes kl. 19.30 i stedet for kl. 19. Ved at ændre lidt i både dagssøvn og puttetidspunkt kan I være heldige at få en times søvn mere om morgenen.
Det er også vigtigt at I ikke giver ham mælk eller mad kl. 04/05, da han så naturligt vil vågne op fordi han føler sult på dette tidspunkt. Hvis han skal have noget, så giv ham lidt vand og en tallerken med lidt kiks ved siden af sengen og lad ham selv tage dette, hvorefter han så måske vil prøve at putte sig lidt igen ... Men ellers skal morgenmaden ikke serveres for tidligt, netop for at strække behovet for mad så længe som muligt og dermed også trække søvnen.
I skal naturligvis også sikre jer at han får mad og væske nok dagen igennem og derfor sover godt om natten og det vil være rigtig godt at indføre en godnatgrød at sove på, som en del af putteritualet. Han får altså ikke længere flaske, men en kop mælk og en grød.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, rejer, hårdkogt æg, frikadelle, kogte grøntsager - evt lidt råkost osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur - evt. med en kop mælk. Sover max 2 timer.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød og fiske retter, grøntsager, sovs af forskellig slags, mælk af kop.
Godnatgrød indgår som en del af putteritualet, mælk af kop og puttes til natten
Maden har naturligt stor betydning for søvnen og søvnens kvalitet og det er vigtigt at han spiser godt hele dagen igennem, for at kunne sove godt om natten. Han skal stadig have mange små måltider og spise masser af kød, fisk, grøntsager og grovere brødtyper.
Det er vigtigt at søvnen om dagen holdes på et minimum, hvis I vil sikre jer en længere nattesøvn, det kræver altså at han så vidt muligt ikke sover om formiddagen eller at han vækkes fra sin middagslur ...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske