Svar: Ko mælk
30. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære forvirrede mor
Modermælkserstatning og sutteflaske hører sammen og man bør som udgangspunkt ikke give anden form for mælk i flaske. Når barnet er omkring et år, så behøver barnet normalt kun en flaske i døgnet, det er ofte flasken inden barnet puttes til natten, der gives her. Og altså en flaske modermælkserstatning.
I 12-14 måneders alderen fjernes denne flaske helt og erstattes i stedet af et nyt ritual, som f.eks. lidt mælk af en kop, en halv banan og en godnathistorie. Det anbefales at børn efter 1 års alderen trapper helt ud af flaske blandt andet af hensyn til barnets tænder.
I løbet af dagen gives lidt mælk og vand af kop. Mælken for at sikre barnet lidt ekstra kalk og vand for at sikre barnet væske nok. Før 1 års alderen gives lidt sødmælk af en kop, efter 1 års alderen går man over til at give letmælk, med mindre man har et meget slankt barn, så er det fint at fortsætte lidt længere tid med sødmælken.
Mælk af kop gives ofte sammen med morgenmaden og til aftensmaden og som sagt ofte lidt inden barnet skal sove. Derudover indgår der naturligt mælk i madlavningen, barnet får mælk via et surmælksprodukt som ofte gives om eftermiddagen og via sovs, ost osv.
Når man lægger alle typer mælk - sødmælk/letmælk af kop og den mælk som barnet tilbydes via maden sammen, så vil barnet ialt skulle drikke min. 350 til max. 500ml dagligt. Det er altså ikke meget store mængder din datter skal drikke af en kop, for at være dækket ind, hvis du også sørger for at give hende lidt tykmælk, ost, sovs osv...
En plan for dagen til et barn på 1 år ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med letmælk og smørklat, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af kylling, frikadelle eller lignende, vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler, lidt mysli, rugbrødsdrys eller lignede, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager og sovs af forskellig slags. Der gives mad i stykker og også moset mad, f.eks. kan ris og grøntsager gives moset med lidt sovs og frikadellen i stykker ved siden af. Letmælk af kop.
Flaske med mme som stille og roligt overgår til at blive letmælk af en kop, en ½ banan og en godnathistorie og sover herefter uden at få yderligere mælk.
Jeg håber ovenstående giver lidt klarhed og mindre forvirring -som du kan se er jeg enig med din sundhedsplejerske, din datter skal kun have mme, når hun skal sove. Denne flaske skal trappes ud stille og roligt og erstattes af mælk af en kop.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske