Svar: Vuggestuestart og afvisning
9. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Nogle gange er det bare så svært at være mor og det værste er følelsen af at ens barn afviser en.
Men det er ganske givet en reaktion på at du forlader ham i vuggestuen. Hvad det er for psykologiske mekanismer der sker, er svært at sige, men han føler højst sandsynligt sig forladt af dig, hvor far jo kommer og tager ham med hjem igen. Det er bare en overgang og selv om det er svært, så er det det helt rigtige du gør,- er der for ham og viser ham at du gerne vil ham.
Hvis du har mulighed for at hente ham en dag, ville det sikkert være en god idé. Måske har han lyst til at vise dig, hvad han laver, hvor han sover til middag osv, så du ser hans verden.
Når forældre f.eks. er indlagt, eller når mor f.eks. er på sygehuset for at få en lille baby (og tilmed kommer hjem med en konkurrent) så reagerer nogle børn også som du beskriver i en periode, men det er en overgang.
Prøv om du kan lave et ritual for tiden når I mødes. At I f.eks. sætter jer sammen og læser i en bog.
Jeg er sikker på at tiden vil arbejde for jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske