Svar: Vækkes af middagslur?
31. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Tinusmor
Som udgangspunkt skal børn naturligvis have lov til at sove, når de sover. De sover når de er trætte og har brug for at sove, og vågner naturligt når de ikke har brug for at sove mere ... Men nogle gange skal man nu alligevel vække børn og det gælder f.eks. når der er tale om små børn, som stadig skal spise mange måltider i løbet af et døgn for at trives og tage godt på :)
Når man er 2 måneder gammel, så er det super flot at kunne sove 5 timer i træk. Jeg synes dog det er uhensigtsmæssigt, hvis barnet sover 5 sammenhængende timer om dagen, fordi det gør, at barnet naturligt kommer til at springe et måltid over. At barnet gør det en enkelt gang sker der sjældent noget ved, men hvis man over flere dage lader barnet sove 5 timer i træk om dagen, så vil man ofte opleve at barnet begynder at søge brystet ekstra om natten - simpelthen for at få sit væske- og mælkebehov dækket ind på andre tidspunkter :)
Derfor er det noget meget fornuftigt i at vække barnet om dagen, så hun ikke sover mere end max 4 timer mellem sine måltider. Det er vigtigt at forsøge at skabe en rytme, hvor barnet så vidt muligt lærer at det er om dagen man er aktiv, spiser, pludrer osv. og det er om natten der er mest ro og hvor man sover. Det er også bedre for alle hvis hun vil tage et langt stræk mellem kl. 24 og 05 og hun må gerne sove nogle lange stræk om natten, hvis hun så spiser hyppigere om dagen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske