Brev:
Spise- og afføringsproblemer
31. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Spise- og afføringsproblemer
Hej Helen.
Jeg skriver til dig af flere årsager.
Min søn på 7 mdr. har problemer med maven. Han har fået Laktulose i ca. 4 mdr. nu. I starten fik han 2 x 3 ml i døgnet men nu er vi oppe på 2 x5 ml, hvilket jo er max dosis for hans aldersgruppe. Alligevel virker det som om, at hans afføring er træg.
Vi har netop været indlagt på børneafd. i 6 dage, hvor de øgede dosis af laktulose til 2 x5 ml. Herefter gik det fint i ca. en uge, både med afføringen og stort set også med maden, men nu er det som om, at der er stop i begge dele. Jeg er godt klar over, at hvis der ikke kommer noget ud, har han heller ikke lyst til at spise, men hvad i alverden gør jeg nu når han får max dosis Laktulose?
En del af bekymringen går også på, om det er hensigtsmæssigt at fortsætte med laktulose så længe? På indlægssedlen står der at man ikke må bruge det længe, da det kan gøre "tarmen doven"... er det det, der er ved at ske nu?
Jeg har ammet min søn fuldt ud frem til han var 4 mdr. Han blir stadig ammet nu hvor han er 7 mdr. ca 4-5 gange i døgnet, men det er meget lidt han spiser har jeg indtryk af. Ved et måltid synker han ca. 70 gange - er det tilstrækkeligt ?
Min søn har altid været meget urolig, også om natten og derfor anbefalede min sp mig at opstarte med grød da han var 4 mdr. Det gik også nogenlunde, han kløjes lidt meget i det men efter et par uger, så kørte det på skinner. Han kan dog stadig kløjes i det ind i mellem. Efter et par uger sagde sp. at jeg roligt kunne give ham grød til middag og til aften. Dette gik fint (dog stadig med afføringsproblemer) og jeg opstartede med kartoffel-grønsagsmos om aftenen i stedet for det ene grødmåltid.
Under indlæggelsen er vi startet med at give ham noget morgenmad også, i stedet for at amme ham. Det er kun lykkedes at få noget grød i ham, mælkeprodukter og øllebrød kan jeg vist godt glemme foreløbig :o) Det vil han IKKE have !
Da han altid har kløjes meget i maden, så har jeg været lidt bange for at introducere ham for koppen. Sutteflaske har jeg opgivet, for den ville han ikke tage. Han vil ikke ammes efter et måltid, så jeg prøver at give ham noget mme ell.vand et par mundfulde af en kop, og resten på ske. Men hvordan sikrer jeg mig, at han får væske nok??
Får babyer udelukkende laktulose fordi de mangler væske/ikke bliver ammet tilstrækkeligt?
Det skal også nævnes, at min søn vejer 8,8 kg og er hele 77 cm lang. Hans vægt har stået stille i næsten en måned nu.
Med venlig hilsen
den urolige og trætte mor