Svar: Spise- og afføringsproblemer
31. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære urolige og trætte mor
Forstoppelse kan skyldes mange ting og handler ikke kun om at barnet mangler væske, men det er vigtigt at sikre sig at barnet drikker nok, fordi det har betydning for at maven holder sig igang. Det har dog også meget at sige, hvordan barnet spiser, hvordan maden sammensættes og det er vigtigt at tilbyde barnet en række forskellige fødevarer i løbet af dagen, som naturligt er med til at holde maven igang.
For et barn i din drengs alder handler det især om at han skal have grovere grød og mos, altså havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og at han skal have meget varieret grøntsagsmos som skal indeholde kød eller fisk. Hans mad skal energiberiges med lidt smør eller olie og han må på sin grøntsagsmos om aftenen også gerne få lidt sovs - det smører også godt i mave og tarm :)
En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, store både af blommer, fersken eller lignende. vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop. Ammes evt. også her for at sikre ekstra væske, men ofte forsvinder denne amning i 7 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være lidt sovs der hældes over mosen, lidt ris der blandes i, lidt kogte blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd som han selv sidder og tygger sig igennem, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes igen rigtig godt og sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der masser af måltider i løbet af dagen, og præcist sammensat så der er to grødmåltider og to grøntsagsmåltider og derudover frugt som mellemmåltider (det er også med til at holde maven igang) og de 4 amninger ind imellem dette + vand af kop, til at sikre væskeindtaget.
Nogle børn har brug for afføringsmiddel derudover og her er laktulose ofte første prioritering Du skal ikke være bekymret for afhængighed, laktulose giver ikke afhængighed, fordi det virker ved at blødgøre afføringen. Der findes andre afføringstyper som påvirker tarmens bevægelser og det kan give afhængighed på sigt. Men laktulose kan han få i månedsvis uden at det giver problemer.
Alternativet kan være at give ham movicol, det virker på samme måde som laktulose ved at blødgøre afføringen. Det kan drikkes eller drysses på maden - det skal dog ordineres af lægerne og måske har de tale med dig om dette produkt på børneafdelingen?
Hvis du ikke kan få ham til at spise din hjemmelavede grød så kan du måske få ham til at spise noget du køber. Du kan købe grød med tilsatte probiotica / mælkesyrebakterier som medvirker til at holde maven igang naturligt. Det var måske en idé for jer. Du kan så stille og roligt begynde at blande med lidt hjemmelavet havregrød for at få grøden gjort lidt grovere og få ham til at spise din egen mad :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske