Svar: Vil kun spise frugtmos
1. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er naturligt for små børn at foretrække den søde smag, fordi brystmælk også er meget sødt. Derfor vil mange børn også rigtig gerne spise frugtmos, det har en sød smag og en dejlig konsistens. Men det er naturligvis vigtigt ikke at søde deres mad konsekvent og hele tiden, men stille og roligt lære dem at spise noget som ikke kun er frugt :)
En god måde at gøre det på er ofte ved at forsøge med de lidt sødere fødevarer. Man kan f.eks. godt blande lidt risgrød med gulerodsmos i stedet for frugtmos, for at se om han så vil spise det. Man kan også sagtens forsøge at lave lidt grøntsagsmos med de naturligt sødere grøntsager - det kan være mos af ærter, majs, jordskokker, pastinakker eller f.eks. græskar. Ved at bruge naturligt søde grøntsager som mange rodfrugter jo er, kan man godt få barnet til at spise det uden frugt :)
Hvis du konsekvent bruger kartoffelmos som basis, så kunne du også prøve at udlade kartoffel for at se om han så bedre kan lide mosen.
Ofte giver det også lidt mere sødme hvis du laver f.eks. en smørsovs og hælder over grøntsagsmosen i stedet for at komme fedtstoffet ned i mosen. Det er også et forsøg værd ...
Det er også en god ide at du trapper ned i frugtmosen, så han får lidt, men altså mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære det sammen med sine grøntsager.
Da din dreng ikke er så gammel endnu, så er det naturligvis begrænset hvor meget du kan give ham. De meget nitratholdige grøntsager som rødbede, selleri, fennikel og spinat må han ikke få før han er 6 måneder gammel :)
Du kan også prøve at købe grøntsagsmos på glas for at se om han bedre kan lide dette, det vigtigste lige nu er jo at han spiser og forbinder det at spise med noget dejligt og rart.
Han må gerne få 2 skemåltider + vælling til natten. Så længe han virker til at trives med det og maven fungerer godt, så er der ikke problemer i det.
Fortsat held og lykke med ham, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske