Svar: Urolige nætter og for lidt mad?
1. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Hvis din dreng kun drikker 400ml mme dagligt og derudover lidt vand af kop, så er der sandsynligvis en sammenhæng mellem hans opvågninger om natten og det at han må være tørstig og have brug for mere ...
En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, store både af blommer, fersken eller lignende. vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop. Evt en ekstra flaske her, men ofte forsvinder flasken om eftermiddagen i 7 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være lidt sovs der hældes over mosen, lidt ris der blandes i, lidt kogte blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd som han selv sidder og tygger sig igennem, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som indtages mere eller mindre i søvne og herefter sover han videre til næste morgen tidlig.
Det betyder lige nu ikke så meget om han spiser ½ eller 1 dl. grød eller mos, det vigtigste er at du hele dagen igennem sørger for at give ham små måltider og også mellemmåltider og noget han selv kan sidde med og tygge på, opbløde med spyt og gnaske sig igennem. Det styrker ham mundmotorisk og skulle gerne øge hans lyst til at spise mere på sigt :)
Du skal også prøve at give ham både færdiglavet og hjemmelavet mad og ikke fokusere så meget på om det er det ene eller det andet. Det vigtigste er at han spiser!
Og så er der også en anden ting som er ret vigtig, det er det der med at han får flasken at sove på og at han spiser mest når han halvsover... Her er du naturligvis nødt til at finde en balance imellem at give ham mælk og få ham til at drikke det og også at han skal lære at sove uden at have flasken i munden ...
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, sikrer os lige at alt er som det var da vi faldt i søvn, skubber dynen af, trækker dynen op, putter os ind til vores ægtefælle osv. Din dreng vågner også om natten og sikrer sig at det hele er som det skal være (ubevidst) og hvis han der mærker en ændring, så vågner han mere op og bliver urolig. En ændring kan f.eks. være at flasken er væk, hvis han forbinder det at overgive sig til søvnen med flasken.
Der er altså noget vigtigt i at han får flasken og slipper den og falder i søvn uden at den er i munden. Hvis han konsekvent sover hver gang han får flaske, så kan det være derfor at han gentagende gange vågner op og virker urolig...
Balancen består så i at få givet ham mælk nok og samtidig få ham lært at sove uden at flasken behøver være i munden. Det er ikke let, når man har en dreng, der spiser meget lidt og som helst ikke vil have flaske i vågen tilstand. Derfor arbejder tiden også for jer, men det er nogle overvejelser du er nødt til at tage med dig :)
Det samme gælder, hvis du f.eks. giver ham sutten hver gang han vågner om natten. Det vil gøre at han begynder at vågne hver gang sutten falder ud ... Derfor er det vigtigt at han lulles videre i søvnen uden afhængighed af hverken sut eller flaske men i stedet med beroligende ord, stillingsskift, måske en sutteklud og kærtegn.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske