Svar: Urolig søvn, gråd, skrig og mælk om natten
1. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Når børn udvikler sig rigtig meget både mentalt og fysisk, så vil de ofte have perioder, hvor de virker lidt mere pylrede og hvor de sover mere uroligt.
Din dreng har en alder nu, hvor han naturligt begynder at opleve mere af verden, han følger mere og mere med i hvad der sker, følger bevidst ting med øjnene og registrerer tydeligt om han er hjemme eller ude, om han er i favnen hos mor eller hos en fremmed osv.
Alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme og derfor er det naturligt at han nu virker til at drømme mere og også nogle gange græder og småklynker eller skriger i søvne. Han sover jo, som du også skriver, og det er vigtigt at du her forsøger at lulle ham videre ind i søvnen og ikke forsøger at vække ham eller tage ham op, - kæretegn ham, berolige og trøste så godt du kan :)
Hjælp ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt om dagen, hjælp ham med at trille, lad ham selv trække sig op at sidde ved at holde ham i hænderne, cykle med hans ben, syng for ham og brug gerne sange med fagter, så han kan se dine hænder og forsøge at gøre det han ser du gør. Det vil han elske med den alder han har nu.
Der er ganske givet ikke noget i vejen med ham, han udvikler sig bare rigtig meget lige nu og har derfor brug for på den ene side at få masser af stimulation, der skal ske noget og han skal aktiveres meget. Han er ikke længere et spædbarn, men en lille aktiv baby og ting må ikke være kedelige. Og så skal han på den anden side også stadig hjælpes til ro og hjælpes til at finde en rytme, falde trygt i søvn og sove 3 lure dagligt.
Med hensyn til mælk sen aften, nat og tidlig morgen, så vil de fleste børn kunne spise dette mere eller mindre i søvne og du behøver således ikke vække ham, men kan give ham flaske, så han bliver fyldt ekstra godt op med mælk og derefter sove videre.
Det er naturligvis dejligt, hvis han kan sove fra kl. 20-21 til næste morgen tidlig kl 06 .. men det er faktisk ikke særlig hensigtsmæssigt, da han så skal indtage hele sit mælkebehov på de timer der er tilrådighed i løbet af dagen. Det bliver en stor mængde mælk og for at nå dette, vil han så naturligt sove meget kortvarigt og spise med kort mellemrum, hvilket var det problem du tidligere beskrev - han slatsover og spiste for hyppigt hele dagen igennem ...
For at ændre på dette, så er I derfor nødt til at give ham mælk på yder tidspunkterne, hvilket normalt også vil være tilfældet når barnet begynder med mere skemad. I takt med at skemaden øges, så fjernes flaskerne om dagen, men det er flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes længst tid ...
At sove igennem i denne alder at at kunne sove måske 5 timer uden at få mælk, så jeres dreng sover faktisk super flot og det er som sagt rigtig dejligt, men ikke hvad I skal forvente fremover. Det vil sandsynligvis også begynde at blive sådan, at han stille og roligt i takt med at han begynder med skemad om dagen, naturligt selv begynder at vågne og søge flasken sen aften og/eller i løbet af natten.
I skal naturligvis ikke sætte vækkeuret om natten for at give ham mælk, men give ham mælken på et tidspunkt hvor han alligevel vågner og virker søgende. Det vil også være hensigtsmæssigt at tilbyde ham en flaske inden I selv går i seng, således at hvis han har fået flaske kl. 20, så kan I give ham en flaske kl. 23.30 som han så kan spise mere eller mindre i søvne. Derefter må han gerne sove til næste morgen og få flaske igen. Flasken midt nat kan altså godt springes over, hvis han i øvrigt spiser nok dag og aftenen igennem :)
I er derfor også nødt til at se på hans samlede mælkeindtag over døgnet, hans udregnede behov for at vurdere om han får mælk nok hvis han sover fra kl 20 til 06 - og vil I ændre på hans rytme og hans slatsoveri og hyppigt små måltider dagen igennem, så vil det normalt også kræve mælk sen aften og meget tidlig morgen :)
Håber dette giver forklaring til mit tidligere råd, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske