Svar: Mad og mælk - 9 mdr.
1. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Najas mor
Det er en meget fin plan for dagen du har lavet og det er super godt at Naja er så glad for mad i stykker. Det skal hun jo til at have mere og mere af :)
Hendes mælkebehov bliver fint dækket ind, hvis du ammer hende to gange dagligt og giver hende lidt yoghurt, bruger mælk i grød og mos, giver hende lidt ost, sovs osv. som du også beskriver. Ingen problemer her :)
Hvorvidt du skal bruge mme eller sødmælk i grød og mos er en smagssag. I princippet behøver hun ikke få mme, når du ammer hende 2 gange dagligt, så kan du godt bruge sødmælk. Men hvis du gerne vil strække hendes indtag af komælk så længe som muligt eller hvis du gerne vil give hende lidt ekstra jern, vitaminer osv. så er det fint at bruge mme til hun er 1 år. Sødmælk/komælk får hun jo via yoghurt, sovs osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet på mme eller sødmælk/fedtstof, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Middag: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, det kan være makrel i tomat, run, rognguf, sildepostej eller lignende. Suppleres med mad i stykker, det kan være stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), rejer, muslinger, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg og det er også godt at give hende kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, det gør at hun kan øve sit pincetgreb.
Kan derudover suppleres med lidt grøntsagsmos, det kan evt. være en rest fra aftensmaden. Vand af kop.
Eftermiddag: Neutral sødmælksyoghurt med moset frugt i, det er fint med banan, revne æbler eller lignende. Også gerne rugbrødsdrys eller mysli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Sover middagslur
Aften: Familiemad, som du også så fint selv beskriver. Vand af kop.
Godnatgrød lavet med sødmælk eller mme, som nu
Ammes og puttes til natten.
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt ro på og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske