Svar: Ulykkelig ved aflevering
1. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Susanne
Det du oplever er helt normalt :)
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det vil være rigtig godt hvis det er den samme pædagog der tager imod jeres dreng om morgenen, når han bliver afleveret. Det vil gøre ham tryg og rutinerne omkring aflevering vil således være de samme hver dag - genkendelighed giver tryghed. Det er derfor vigtigt at du ligesom afleverer ham i favnen på den samme, at der vinkes farvel på samme måde osv.
Du kan give ham et fotoalbum med hvori der er billeder af mor, far, hunden, bilen osv. De ting han kender hjemmefra. Det kan gøre ham tryg at kunne se jer og blive bekræftet i at I er der stadig væk og kommer og henter ham igen. Og når han savner dig og spørger efter dig, så kan han kigge i fotobogen og lige blive bekræftet i at du stadig er der.
Det kan også nogle gange være godt at bryde situationen lidt ved at lade far aflevere, det har han jo gjort før. Efter du er begyndt at gå hjemme, er det jo ekstra hyggeligt at tulle rundt sammen med mor og morgenen, men derfor måske også ekstra svært så at skulle sige farvel til det.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske