Svar: Får min dreng på 5 mdr mad nok?
9. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Når du beregner indtaget af mælk, skal du også tælle den mængde mælk med der er indeholdt i din søns grød/mos.
Børn har en utrolig god evne til selv at regulere deres behov, og hvis din søn stopper efter at have drukket godt 100 ml på flaske, så må du gå ud fra at han får hvad han har behov for.
Samtidig skal du også se på, hvor meget han tisser og har afføring, samt hvordan han i øvrigt virker. Hvis han virker glad og tilfreds, tager godt på i vægt og tisser som han skal, så er det i orden. Er hans bleer derimod tørre, så mangler han mad/væske.
Med hensyn til hans gylperi, så er der jo nogle børn som gylper meget. Men igen er det sådan at hvis de trives, så gør man ikke umiddelbart noget ved det. Som regel bliver tendensen til gylp mindre i takt med at de får mere fast føde, for nogle kan det dog hjælpe at bruge johannesbrødkernemel i erstatningen, da det gør erstatningen mere tyktflydende og dermed ligger den 'tungere i maven'.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
I stedet for den store mængde erstatning om morgenen kunne du også prøve at tilbyde din søn lidt grød her og så efterfølgende tilbyde lidt flaske.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske