Brev:
Hjælp til at komme i egen seng og på eget værelse
1. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Hjælp til at komme i egen seng og på eget værelse
Hej Helen!
Min datter er 5 mdr og 3 uger gammel. Jeg vil meget gerne have nogle fif og råd til hvordan jeg får hende puttet i egen tremmeseng og på eget værelse.
Min datter startede ud med at sove i vugge ved siden af vores dobbeltseng. Hun fik modermælkserstatning, men jeg ammede hende også lidt, dog kun om dagen/aftenen. Da hun var 2 1/2 md gammel fik jeg endelig amningen helt op at køre og jeg vurderede derfor at det var nemmere at have hende i dobbeltsengen og så amme hende liggende i løbet af natten. Det blev meget hurtigt også en rytme at jeg ammede hende i søvn ved 21 tiden og også selv blev liggende i sengen indtil jeg faldt i søvn. Har forsøgt at rejse mig nogle gange og få lidt hyggetid/TV tid med manden, men hun er altid vågnet efter ca 30 min og vil ikke ligge og sove alene. Jeg tror hun kan fornemme at jeg har listet mig væk.
Det har været en rigtig hyggelig tid med amning og putning i dobbeltsengen, men nu er det ved at være tid til at hun skal over i egen seng og også meget gerne på sit eget værelse, da vi påtænker at få nr 2 barn inden for et år og derved kan se en hel masse fordele ved at få hende på eget værelse.
Nu er jeg så bare meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an..... hun ammes jo i søvn HVER aften ved 20.30-21 tiden og mit ønske er at hun skal puttes kl 19.30 ca og derfor sløjfe den sidste lille lur på 20-30 min, som også er rigtig svær at få hende til at tage.
Hun er vant til at sove i en kørepose i barnevognen. Kan jeg evt putte hende i den i tremmesengen, så der er noget velkendt for hende?
Hun bruger ikke sut, trods nogle forsøg på at tage den. Men jeg føler egentlig heller ikke vi har manglet suttet, da hun meget sjældent er ked af det og virker meget tilfreds med sit liv. Jeg har forsøgt at få hende til at bruge en nusseklud eller bamse i stedet for sut, men jeg synes ikke hun har knyttet sig til noget endnu.
Håber du kan give mig nogle gode råd. Jeg er lidt nervøs for at tage hul på det og trænger til at få "sparket".
Med venlig hilsen
Winnie