Svar: Hjælp til at komme i egen seng og på eget værelse
1. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Winnie
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt og den sidste powernap springes således over. Det betyder at barnet naturligt lettere vil kunne sove kl. ca 20, - om det passer jeres datter allerede nu, afhænger lidt af hvordan hendes rytme i øvrigt er i løbet af dagen.
Jeg sender derfor en plan for dagen, som den kunne se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover ca 1 time
Frokost 12: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30, sover her 2½ time
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper ofte 20-30 minutter her, det er når denne lur springes over at hun sandsynligvis vil kunne blive puttet tidligere om aftenen
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes / flaske og puttes til natten ca kl. 20, igen afhængigt at den sidste lur
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder måske at kunne sove uden mælk indtil næste morgen tidlig.
Når du putter din datter både dag og aften, så er det vigtigt at hun får mælk og falder til ro. Men det er vigtigt at du flytter hende fra favn og ned hvor hun skal sove, der, hvor hun lige registrerer hvor du lægger hende. Hun skal altså ikke falde i søvn med brystet i munden, men først overgive sig til søvnen, der hvor du ønsker hun skal sove.
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må meget gerne ligge i en sovepose - det er rigtig fint, når hun er vant til dette om dagen. Den vil hjælpe hende med at føle sig tryg og omsluttet, men det vil netop være af posen og ikke af din favn. Så at blive flyttet fra favn til seng, svøbt i en pose kan være en rigtig god idé.
Du skal dog sikre dig at hun ikke får det for varmt og derfor skal rummet hun sover i være køligt og når hun sover godt, kan du lette lidt på posen/dynen, så hun kan komme af med varmen.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. På den måde luller du hende i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove og lærer hende at sove i barnevogn eller tremmeseng.
Det er fint også at putte hende med en klud, der dufter af dig og giver hende fornemmelsen af at være dig nær.
Første skridt er at lære hende at sove i egen seng, når hun kan det, kan du flytte sengen på eget værelse og lære hende at sove der :) Sengen vil så være tryg og genkendelig og det vil derfor normalt ikke give problemer.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske