Svar: Meget ked af det under søvn
1. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Der kan være flere grund til at din dreng græder i søvne.
Du skal naturligvis sikre dig at det ikke er fordi han har ondt. Børn der græder, når de sover og næsten kan skrige højt, har ofte ondt - ofte i ørerne. Hvis han har været forkølet kan det derfor være en god idé at få en ørelæge til at tjekke hans ører.
Børn med mellemørebetændelse eller væske i ørerne, vil opleve smerter når de ligger ned, fordi trykket der stiger i ørerne. Ligeså snart man tager dem op og de kommer på højkant, så forsvinder trykket og de holder op med at græde, når man så lægger dem ned igen, så går der en lille ½ times tid, og så gør det ondt igen ...
Det kan dog også sagtens handle om at han drømmer meget. Han har en alder nu, hvor han er meget mere opmærksom på hvad der sker omkring ham, han skelner mere og mere imellem om han er hjemme eller ude, i favn hos dig eller en fremmed osv. Og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme. Det er derfor naturligt at han nogle gange klynker, smågræder osv. i søvne - det betyder ikke at han er vågen eller at du nødvendigvis behøver reagerer netop fordi han gør det i drømme.
Derfor kan du godt prøve at trække tiden lidt og se om ikke han er i stand til at falde til ro selv, uden at du behøver gå ud at vugge ham eller give ham sut eller andet. Han må gerne ligge og småklynke, det er okay, hvis han så sover videre derefter. Det er klart, at hvis han grøder meget eller vågner op og derefter ikke kan sove videre, så er du nødt til at stå på spring som du gør nu, for at holde ham sovende og vende ham til at sove et lidt længere søvnstræk. I givet fald, vil han sandsynligvis vokse fra det.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske