Brev:
Dagsrytme ude af kurs
1. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Dagsrytme ude af kurs
Hej Helen
Så skriver jeg til dig angående vores dagsrytme som er kommet helt ud af kurs over de sidste par uger. Det er ligesom kommet glidende, men nu synes jeg det er blevet lidt voldsomt så håber du har et par råd eller forslag der kan hjælpe os tilbage igen. Min søn er nu 10 mdr.
Som du måske husker så havde vi en periode over efteråret hvor vi bøvlede med et værre natteroderi, der var ved at tage pippet fra mig. Det er gudskelov blevet meget bedre og tror også det hænger sammen med at min søn er flyttet i eget værelse (helt uden problemer af nogen art så det var fantastisk). De fleste nætter sover vi alle nu dejligt, men der er selvfølgelig "dumme" nætter ind imellem, men de er ikke noget problem synes jeg.
Der imod er det dagsrytmen, der er kommet ret meget ud af kurs. Det startede med at min søn begyndte at skubbe sin formiddagslur til senere og senere og nu er det endt med at han tager en stor lur i løbet af dagen i stedet for de to som har fungeret rigtig fint tidligere. Vi har aldrig haft en helt fast rytme for dagen hvad angår tidspunktet for lurerne (hans første lur har kunne svinge et par timer afhængig af hvornår han stod op om morgenen) men det har altid fungeret fint.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Morgen. Vågner ca ml 9-9.30. Ligger og putter lidt i sammen i sengen og leger med lidt legetøj, bamse, borte-tit-tit med dynen etc. Han er altid i vældig godt humør.
Morgenmad (grød af en art m revet æble - hjemmelavet). Vand af kop eller mme i kop afhængig af hvor meget han har drukket om natten for at nå over de 400 ml
11.30 Mellemåltid. Bolle m smør/ost, grød (pulver), yoghurt, frugtmos (vil stadig ikke spise frisk frugt). Han spiser her meget mindre portion end hvad frokosten svarer til.
12-12.30 Bliver puttet til formiddagslur – sov før i tiden en times tid, men nu vil han ikke sove så dagen skrider fuldstændig da der ofte går 2 timer før han vil sove. Sover så ofte 3 timer her, så der er ikke rigtig tid til en lur mere inden han skal have aftensmad og så skal i seng igen.
Frokost. Rugbrød m forskelligt pålæg, frikadeller, kylling eller andet med bid i og grøntsagsmos til
Mellemåltid. Bolle m smør/ost, grød (pulver), yoghurt, frugtmos (vil stadig ikke spise frisk frugt) – hvad han får her afhænger selvfølgelig af hvad han fik om formiddagen så han ikke får det samme til mellemmåltid to gange på en dag.
Aftensmad kl 19 – udgangspunkt i vores mad og grøntsagsmos til.
Puttes mellem 20-20.30 får ofte lille flaske her
Flaske inden vi går i seng kl 23-00.00. Her tager vi ham op og giver ham flasken ”sovende” hvor han ca drikker 200 -250ml.
Hvis vi ikke tager ham op og giver ham flasken sovende vågner han ca kl 1 og beder om den, men hvis han får den sovende kommer han fint videre i søvnen og vi får selv sover godt inden han vågner næste gang. Så er det ikke ok at tage ham op og give ham den i ”søvne”?
Ca mellem kl 4.30-6 får han flaske hvor han nogle gange drikker meget andre gange lidt. Jo senere han vågner jo mindre synes jeg han drikker. Her tager jeg ham ofte over i vores seng hvor han falder i søvn igen og sover til vi står op.
Jeg er godt klar over at i forhold til andre er det jo helt vildt så sent vi står op, men han har altid selv været god til at reguleret sine lure om dagen efter det (så hvis han sov længe blev lurerne kortere og hvis vi stod tidligt op tog han længere lure). Han har altid været træt om aftenen og lægges mellem kl 20 og 20.30 uden problemer.
Vores store problem nu er jo så at han ikke vil sove sin formiddagslur. Han ser træt ud og er også meget træt efter sit første mellemåltid, men når han ikke vil sove til at starte med og det derefter ender med en mega lang lur så får han jo altid frokost sent.
Det der så bliver udfordringen er at ydertidspunkterne op til luren men især op til lægningen om aften bliver lidt anstrengende fordi han er så træt. Han bliver lagt i sin seng om formiddagen med sin putteklud og øjnene er nærmest gledet i når jeg har lagt ham (føler jeg), men så er det festen starter: Arme og ben kører op og ned, sutteklud, bamse og sengerand bliver energisk kastet vildt rundt i sengen. Han vil op og sidde, stå på knæ og ruske i tremmerne i sengen og han griner vildt imens. Det sjoveste er hvis jeg så kommer ind i værelset igen og han får øje på mig for så flækker han af grin og synes det er meget morsomt at blive lagt ned igen.
Nogle gange kan jeg give ham en bog som han ligger og kigger lidt i og det synes han er hyggeligt og han kan en sjælden gang også falde i søvn – hvor han kollapser siddende med hovedet forover etc. Det er jo svært ikke at smile til sådan en lille trold og energi bombe. Jeg har også prøvet at tage ham op igen fordi jeg tænkte jeg lagde ham for tidligt, men det gør ikke processen anderledes når han så bliver lagt 30-40 min senere, men han er her for træt til gide at lege og tumle men hænger lidt på armen. Før i tiden lagde jeg mig nogle gange med ham i min seng hvor han så faldt hurtigt i søvn men det gider han heller ikke mere….
Selv om han vågner/bliver vækket kl 8 sover han ikke tidligere lur af den grund – klokken kan godt blive 13- 14 og så er det hele dagen skrider fordi han så får frokost rigtig sent – ved 16 – 16.30 tiden. Umiddelbart er han jo altid vældig glad og skal måske bare have lov at styre sine lure selv? Jeg synes bare vores dagsplan er lidt underlig for tiden (ved godt man ikke skal sammenligne børn) samt at aftensmaden ofte bliver lidt hektisk fordi han er alt for træt til at spise, og jeg synes det er for dumt at lægge ham til at tage en powernap kl 18 fordi så skrider hele aftenen for alvor da også. Jeg har også prøvet at give ham frokost inden luren men der er han ikke rigtig sulten nok til at spise rugbrød etc.
Har du forslag til hvordan jeg kan få vores rytme på rette kurs igen så vi kommer tilbage til de 2 lure som fungerede rigtig fint indtil for 3 uger siden? Eller hvordan skal jeg gribe det an?
Mange kærlige hilsner
Rikke
P.s I skrivende stund er kl 16.55 og han sover stadig lur – og vi nærmer os en lur på de 3 timer… og har ikke fået forkost endnu..