Svar: Dagsrytme ude af kurs
1. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
I princippet er der ikke noget i vejen for at din dreng sover som han gør. Han sover en meget lang nattesøvn, står sent op og det er helt fint, at han sover en middagslur på 2½-3 timer i løbet af dagen. Han behøver ikke sove 2 lure, når nattesøvnen er så lang som den er.
Så det du skal gøre op med dig selv er, hvorvidt du synes rytmen skal have lov til at være som den er, du fortæller at din dreng er glad, virker til at trives, han spiser godt i løbet af dagen, sover godt når han sover osv. og derfor kan ma godt lade ham styre det selv. ELLER om du synes du vil ændre rytme.
Det kan nogle gange være hensigtsmæssigt at give børn en anden rytme, fordi det passer bedre ind i familien og i hverdagen. Det kan f.eks. være nødvendigt, hvis barnet skal i pasningsordning og derfor afleveres om morgenen, så er det problematisk, hvis barnet har en rytme, hvor det sover til kl. er 9-9.30 ... Men hvis man går hjemme og nyder at dagen starter sent eller hvis man arbejder i aftenvagt og synes det er dejligt at kunne sove længe om morgenen - så er det fint at lade barnet have sin rytme.
Hvis du vil ændre rytme, så er det nødvendigt at du vækker ham om morgenen og indføre faste spisetider, puttetid osv. dagen igennem for at påvirke hans indre ur. Det skal du gøre over ca 3 uger, før du kan regne med at der sker en ændring.
Hvis du vælger at bibeholde rytmen som han har og du synes det er problematisk at han sover så lang en middagslur at han nogle gange næsten springer sin frokost over, så kan du vælge at tilbyde ham en mere "rigtig frokost" kl. 11.30-12 - så det mellemmåltid han får nu, erstattes af rugbrød og grøntsager, kød og fisk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske