Svar: Svær at få til at drikke
1. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Elisabeth
Jeg tror ikke at det er to amninger dagligt der gør at din datter ikke drikker vand af kop ... jeg synes derfor roligt du kan fortsætte med at amme hende indtil hun er 1 år og så stoppe, når I begge synes det er passende.
Hvis din datter kommer til at mangle amningen i løbet af dagen og ikke indtager væske nok af kop, så vil hun sandsynligvis selv begynde at vågne sen aften eller i løbet af natten og søge brystet ekstra der. Her er det så vigtigt at finde balancen imellem at give hende væske nok men også holde lidt igen, netop for at hun bliver tørstig og så naturligt drikker lidt andet ...
Så mit forslag er at du ammer hende 2 gange dagligt og så derudover tilbydes hun så vand af kop. Hvis hun virker søgende efter mere, så skal dette udnyttes til at få hende til at drikke mere vand :)
Vand er som udgangspunkt den bedste tørstslukker og hun behøver ikke få mme, når du ammer hende og bruger mælk i grød og mos.
Når du giver hende vand, så prøv at give hende det i en almindelig gammeldags tudkop med to hanke, prøv også med en kildevandsflaske, - det gør det nogle gange lidt mere spændende :)
Lidt fortyndet juice kan også være okay til børn der drikker meget sparsomt. HIPP laver blandt andet æblejuice, det kan også virke positivt på maven ... Men ellers er rent vand jo det bedste, men hvis det skal smage af lidt, så kan du komme lidt økologisk frugt i vandet, f.eks. et par appelsinskiver til at give lidt smag. Nogle børn er også glade for lidt lun kamillete eller måske hvid te, med en lille smule sukker og lidt mælk ...
Maven må du holde igang med lidt frugt, giv hende f.eks. også lidt frugtgrød med mælk på - det er også en måde at få lidt ekstra væske i hende på og det kan fint gives som mellemmåltid eller som dessert efter aftensmaden ...
Derudover skal du naturligvis holde øje med hendes vandladninger. Så længe hun tisser i løbet af dagen og urinen er klar, så får hun hvad hun skal have.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske