Svar: Vedr. døgnrytme
2. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære "Mor"!
Der er ganske givet en sammenhæng mellem din drengs indtag af 100ml af gangen og behov for en ekstra flaske. Det er klart, at hvis han kunne drikke 200ml så var behovet for flaske midt nat naturligt mindre og han ville bedre kunne sove igennem - præcis som din erfaring er med storesøster. Spørgsmålet er derfor hvad der evt. kan gøre at han drikker mere aften og sen aften ...
Du kunne forsøge med en større flaskesut, en flaskesut med flere huller så mælken løber lettere til ham. Du kunne også forsøge med en flaske vælling, for at se om det kunne mætte ham lidt mere. Smagen er anderledes og måske vil han bedre kunne lide det, samtidig behøver han ikke nødvendigvis drikke helt så meget for at blive ligeså mæt. Det er et forsøg værd.
De fleste børn vil altså i 6 måneders alderen kunne undvære mælk mellem midnat og næste morgen tidlig, men det kræver naturligvis at de indtager mælk nok aften, sen aften og i løbet af dagen.
Indtag af skemad spiller naturligt også ind og det er her vigtigt at finde balancen mellem at få skemad nok og stadig have plads i maven til mælk efterfølgende. Det er altså bedre at give ham 1 dl. og lade ham drikke 100ml efterfølgende end at give ham 1½-2 dl. grød eller mos og han så efterfølgende afviser flasken - netop fordi han så naturligt vil skulle efterspørge mælk om natten for at få sit væskebehov dækket. Modsat skal han heller ikke nøjes med smagsprøver, for han har en alder nu, hvor han skal spise mere og mere rigtig mad :)
De fleste børn vi i 6 måneders alderen fortsat have behov for 6 flasker dagligt, men i 7 måneders alderen nedsættes dette og de fleste børn vil her trives med 4 flasker i døgnet. Igen naturligvis afhængigt af hvor meget de drikker hver gang - der er jo forskel på om barnet drikker 100ml eller 200ml, når man skal vurdere det samlede indtag. Det er normalt flasken om eftermiddagen og flasken om formiddagen der forsvinder her - det er altså flaskerne tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, som stadig gives i 7 måneders alderen ...
Så mit forslag til jer er at I lige nu arbejder på at få jeres dreng til at drikke mere end 100ml aften og sen aften og forsøger med en anden type erstatning for at se om smagen vil bedre dette. En større flaskesut eller forsøge med vælling kan også være en idé :)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske