Svar: Puttes af andre
2. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
At der er sket tilbageskridt i forhold til putning, må handle om at jeres dreng lige nu er langt mere bevidst og også langt mere tryghedssøgende og det virker bare bedst, når det er mor. Personligt synes jeg derfor mor naturligt skal putte, når far ikke kan.
Der sker ikke spor ved at far forsøger sig, men de dage, hvor det så ikke virker, ja så synes jeg naturligt at mor skal komme til og sikre en naturlig ro og god måde at falde i søvn på. Jeg mener ikke at man kan "hærde" børn ved at lade andre tage over og løsningen er derfor ikke at trumfe igennem at andre gør det, fordi "han nu må lære det" ... Man kommer længst med at give tryghed og nærhed og lytte til barnets behov og anerkende dette. Det er et spørgsmål om måneder og hvad betyder det i forhold til et langt liv ...
For mig at se er det naturligt at sige godnat til både mor og far og naturligt at begge parter deltager i putningen og i putteritualet. Et putteritual starter for mig langt før barnet ligger i sin seng, med til ritualet hører også aftenbadet, skiftning, lidt massage, flasken, en stille sang osv. og så den endelige putning hvor barnet får dynen omkring sig og kysses godnat og hjælpes med at overgive sig til søvnen.
Far kan sagtens bade, give flaske osv. og hvis jeres dreng så har brug for at mor kommer og putter dynen omkring ham, så synes jeg mor skal gøre dette. Det er et spørgsmål om at bruge 10-15 minutter og den tid bør efter min mening prioriteres.
For jeres dreng virker det underligt, hvis han mærker og fornemmer at du er i huset, at du så ikke vil sige godnat til ham. Det vil han naturligt ikke kunne forstå og vil derfor protestere højlydt.
Jo mere man er fælles om putteritualet, vil man naturligt kunne skiftes til at tage mere og mere over, men for mig er det helt naturligt at putning og sige farvel til dagen og alle oplevelserne er noget begge forældre gør, når begge forældre er hjemme ...
Når jeres børn skal passes og I skal være væk, så må tingene gå som tingene går. Der sker ikke noget ved at jeres dreng omkring sengetid bliver ked af det fordi han savner mor. Bedsteforældrene er der jo, trøster, beroliger og passer på ham og han er tryg ved dem. Så må bedstemor lægge sig lidt med ham eller trille ham en tur i barnevognen, så han falder til ro. I kan ikke hærde ham til dette, men må leve med at han protesterer den ene gang.
Når du er ikke er hjemme må far naturligt tage over og igen må far så vurdere, hvor ulykkelig jeres dreng er eller om gråden handler mere om protest over at tingene ikke er helt som han helst vil. Jeg synes her der er forskel på om du er der eller om far er alene. Hvis du er der ,bør du tage over og være der for jeres dreng, men hvis du ikke er hjemme, så kan far naturligvis klare det fint og det tager jeres dreng ikke skade af :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske