Svar: Fra pureret til grovere mad
2. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej igen
De fleste børn er 7-8 måneder før de er parate til gaffelmost mad og faktisk vil mange børn have rigtig svært ved dette ...
Udviklingen sker gradvist, først får barnet helt lind pureret grød, så bliver grøden lavet af flager, som gør den mere fnugget i konsistensen, derefter grovere grødtyper som f.eks. havregrød.
I grøntsagsmosen skabes den lidt grovere konsistens og mere struktur i maden først ved at der tilsættes f.eks. lidt kogt kød eller kogt fisk. Stille og roligt tilsættes f.eks. lidt ris og i takt med at barnet bliver bedre til at tygge, moses grøntsagerne så med en gaffel. Lige nu tænker jeg altså at I skal forsøge at give jeres dreng lidt struktur og bid i maden ved at tilsætte lidt kød eller fisk, i 7 måneders alderen give mere bid ved at tilsætte lidt ris og så stille og roligt mose med en gaffel :)
For nogle børn fungerer det med gaffelmos mad ikke. Her er man nødt til at bibeholde mere eller mindre pureret mad, som gives med ske og så i stedet give rigtig mad i stykker ved siden af. Ved at adskille tingene får barnet en fornemmelse af at den mad der kommer med ske skal bare synkes, men den mad der gives med fingrene eller med en gaffel skal tygges. Derfor kan man fint gøre det sådan, at barnet får f.eks. rugbrødshapsere med forskelligt pålæg i 8 månedersalderen som skal tygges suppleret med findelt grøntsagsmos med kød eller fisk, som barnet får med en ske og som mere eller mindre skal synkes. Mosen behøver altså ikke være groft moset for at barnet kan lære at tygge :)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske