Svar: Søvnproblemer om dagen
3. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Det lyder som om at I har fået jer en lille pige, der springer alle rammer for 'hvad børn normalt gør' og som om at I et eller andet sted er nødt til at leve med det ... :)
Som du selv er inde på, så mener jeg ikke at 1-2 flasker i døgnet er nok til en pige på 7 måneder og over 8 kg. Hendes væskebehov er stort, som min. skal hun have 850ml dagligt og det lyder ikke som om at hun er nær det ... Hendes manglende indtag af mælk kunne sagtens være en faktor som påvirker hendes søvn og gør at hun sover kortvarigt.
Hvorom alting er, så har I jo ikke brug for en masse forskellige retningslinier og da I har børnelægen i Tyskland inde over, så må I tro på at lægen der ved hvad han taler om og følge de lokale råd. 'For mange kokke fordærver maden' som man siger og der er ingen grund til yderligere forvirring. I har alle brug for ro på, så meget ro som muligt.
Det lyder fantastisk med et "Schrei-Ambulanz", noget tilsvarende har vi ikke i Danmark ... men det kunne der godt være behov for :) Det lyder som nogle rigtig gode råd I har fået der og det lyder også som om at jeres datter har rigtig god gavn af at blive skærmet, svøbt, vugget, hoppet med osv. Det er super fint, det I her fortæller og I skal ikke have det dårligt med at bruge disse metoder, - det er også vigtigt at prioritere at hun får sin søvn.
Hun sover mindre end gennemsnittet men ikke så lidt, at det burde påvirke hendes udvikling negativt. Det vil dog være helt relevant at du giver hende 3 lure dagligt, også selvom hun nu er 7 måneder gammel. Det er nødvendigt fordi hun sover så korte lure som hun gør og det er utilfredsstillende for jer alle, hvis eftermiddagen bliver for lang, hun bliver overtræt, grådlabil osv. fordi hun ikke får sin lur om eftermiddagen. Så jeg synes du skal give hende den med god samvittighed, det lyder som om at hun har brug for den.
Du fortæller at det nogle gange hjælper at du lægger dig med hende og det synes jeg også du skal tillade dig selv at gøre. Det vil være super fint at sove middagslur sammen, fordi du så kan give hende sutten, lægge hænderne beroligende på hende og lulle hende videre i søvnen, hvorefter hun så sover 30-45 minutter mere. Det kan være guld værd for jer begge to og der er noget ganske udmærket i at give hende en rytme, hvor hun vender sig til at sove en lidt længere lur. Det er ikke dårligt at hjælpe hende til dette ved at lægge sig med hende hende.
I forhold til at hun sover bedst svøbt og tæt omsluttet og det at skulle sove i sin vogn, har du så forsøgt med en sovepose, altså en slags voksipose? Jeg tænker at det må være godt for jer, hun kan puttes i posen indenfor, flyttes til sin barnevogn og falde i søvn der. Posen vil omslutte hende og give hende fysisk ro.
I forhold til planen for dagen og det faktum at jeg synes hun skal have flere flasker, så tænker jeg også at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give hende 4 måltider skemad nu. Det vil være fint, hvis hun morgen og eftermiddag får grød - f.eks. havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød og at hun til frokost og aften går grøntsagsmos med kød eller fisk. På den måde får du hende fyldt ekstra op til natten og får en god fordeling af de forskellige fødevarer, så hun sikres så meget variation som muligt.
Mit forslag til en dagsplan vil normalt se således ud - her lavet efter dine angivne tider:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
7.00-7.30 Vågner
Morgen 8-8.30: Havregrød, vand af kop.
9.30 Puttes til formiddagslur
10.15 Frugtmos (jerntilskud hvis hun ikke får min. 400ml mme dagligt) frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas svarende til alderen. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 15: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Sover sin powernap - når hun sover så lidt om dagen som hun gør er det relevant at powernappe lidt igen her.
Aften 18.30: Aftensmad, som er mere og mere familiemad. Grøntsagsmos med kød eller fisk, ris med lidt sovs, kogte blomkål eller broccoli at bide i, en kartoffelbåd, lidt laks moset ned i grøntsagerne, indmaden af en frikadelle, lidt sovs osv. som smager af noget, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske