Svar: Mit barn vil ikke sove i sin seng
9. juni 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Naja
Jeg tror du har helt ret i at din søn er bange, når du går fra ham. Han føler sig forladt og ved endnu ikke at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til at du er lige inde i rummet ved siden af.
Som du selv nævner så er han i en fase, hvor tryghed er vigtigt. Nogle gange har han umådelig meget brug for dig og andre gange vil han gerne gøre tingene selv. Lige nu har han brug for dig, når han skal sove.
Jeg ser ikke noget problem i at I vælger at putte ham i hans barnevogn, hvis den for ham er det mest trygge i øjeblikket. Nogle forældre vælger også at montere hjul under tremmesengen, om det er hensigtsmæssigt kan naturligvis diskuteres, men et eller andet sted har jeg også den holdning at hvis det skal til for at få ro i det lille hjem og man derved an undgå at tingene kører op i en spids, så er det vel okay? Det vigtigste er at barnet er trygt og forældre får samlet energi og overskud.
Det er naturligivs vigtigt at jeres dreng fortsat opholder sig på sit værelse og i sin seng, så det for ham fortsat er et tryg og rart sted at være. Da han altid har været vant til at sove på værelset, så finder han sikkert ud af det igen. Måske kan det hjælpe st stille barnevognen derind, så rummet, lyset, skyggerne osv. er det samme.
Kun ved at give ham tryghed kan I bryde den trælse vane. Når han føler at I lytter til ham og reagerer på hans behov, så dannes der også automatisk en tillid til at I forstår ham, så selv om det tager noget tid, så vil I alle vokse med opgaven.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske