Svar: Sove længere om morgenen - 11 mdr.
4. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Det er dejligt hvis man kan få lov til at sove længere end til kl. 05, det er jeg fuldstændig enig med jer i og problemet hos jer hænger sandsynligvis sammen med at jeres dreng sover op til 3 timer dagligt. Sammenlagt sover han rigtig godt, får sit søvnbehov fint dækket, men det kunne være ønskeligt, hvis han om dagen kun sov 2-2½ time og så i stedet forlængede nattesøvnen med en time ...
Min umiddelbare tanke er ikke at jeres dreng skal til kun at sove en lur dagligt, det lyder som om at det er for tidligt. Men I kunne godt forsøge at afkorte hans dagslure lidt, så han samlet set sov en time mindre, for at se om det kunne forlænge hans nattesøvn.
Hans puttetidspunkter er rigtig fine og han har en god rytme i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt at I holder fast i de tider og ikke begynder at putte ham tidligere eller lader ham sove mere om dagen, netop for at få forlænget om natten.
Prøv om formiddagsluren kan nøjes med at vare 45 minutter i stedet for 1½ time og se om middagsluren på samme måde kan bibeholdes på 1½ time som nu. Min tanke er at I ved at afkorte dagssøvnen lidt kan være heldig at han sover længere om morgenen. Det kræver dog at I ikke begynder at putte ham tidligere, selvom han naturligt vil blive mere træt i de dage, hvor han pludselig sover 1 time mindre om dagen ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske