Svar: Bedstevennen flytter børnehave
4. februar 2010
Alder:
4 år
Kære Kristine
Det er rigtig dejligt, når man oplever ens barn have en bedste ven, det betyder rigtig meget for både barn og voksne. Og det gør ondt helt ind i hjertet, når man oplever at de må skilles af forskellige årsager.
Desværre er det sådan livet er, vi er ikke garanteret vores bedste ven hele livet. Vigtigt er det dog, at give muligheden og det er derfor rigtig godt, at I har aftalt at de to drenge fortsat skal have kontakt og lege sammen når det en gang imellem kan lade sig gøre.
Venskabet mellem drenge er ofte lidt anderledes end venskabet mellem piger. Hvor pigers venskab bygger meget på indbyrdes ligheder, så bygger drenges venskab ofte på en bestemt leg eller aktivitet. Det samme ses ofte hos voksne - mænd spiller fodbold sammen med deres venner, hvor piger sidder og snakker over en kop te med deres veninder ...
Jeg nævner dette fordi det kan være en måde at få din dreng til at lege med andre drenge på - altså finde ud af hvad type leg han godt kan lide at lege og tale med ham om, hvem der måske også leger den slags leg eller hvem der måske er god til at lege en leg, som din dreng gerne vil lære. Måske er der allerede nogen i børnehaven, som kunne være gode muligheder her. Og det er rigtig vigtigt at du gør det muligt for ham at lege med de andre.
Inviter de andre drenge hjem på skift og se om ikke der er 'legepotentiale' der :) Gør noget aktivt, tag dem med i skoven, på kælkebakken, bag nogle boller, hjælp dem til en sjov dag, hvor de begge nyder det og har det sjovt.
Det tager tid at finde en ny ven, en fortrolig som man leger ligeså godt med og det er okay at savne sin gamle ven. I skal naturligvis møde jeres dreng i det savn han føler og anerkende dette. I skal finde styrke i at det kan være super godt at have venner som er uden for det miljø man normalt færdes i. Det er godt at have en som 'står uden for' og som tager ens parti, en man kan være fortrolig med og som er der, uden at man er sammen hver dag.
Bruddet mellem din dreng og hans bedsteven er kommet nu og sådan er det. Det kunne også være kommet, når de skulle i skole eller senere hen - det er svært at undgå og der er ingen garantier - familier flytter, bliver skilt osv. og børn vokser op i en tid, hvor bedstevenner nogle gange forsvinder. Er det virkelig et venskab der betyder noget, så kan det dog godt fungere på afstand og som jeg læser dit brev, så skal de ikke bo meget langt fra hinanden. De vil stadig kunne ses en gang imellem - måske overnatte en enkelt nat hos hinanden i sommerferien ... Sådanne små aftaler kan også gøre det hele lettere at komme igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske