Brev:
Gode råd omkring søvn og kost søges
4. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Gode råd omkring søvn og kost søges
Hej Helen
Jeg har længe overvejet, at skrive til dig for at få nogle gode råd og nu skal det være.
Min søn som er fra midt juli vågner 1-2 gange om ugen, om natten, og jeg har meget svært ved at få ham til at sove igen 2. gang han vågner.
Jeg har gjort mig tanker om det evt. kan være fordi han får for lidt mad i løbet af dagen.
Her er hans døgnrytme så du kan få et indblik i hans spise og sovevaner.
Vågner mellem kl. 04.50- 05.50. Han får morgenmad efter hvornår han fik den sidste flaske.
Mellem kl. 06.00-07.00 får han morgenmad
Derefter bliver han vasket, får børstet tænder og leger.
Mellem kl. 07.00 og 08.30 bliver han puttet, hvor han ofte sover 40-60 min. (Hvis han ike har sovet 2 timer om natten kan kan godt sove mere)
Når han vågner får han en flaske på 200 ml, når det er 3-4 timer siden han har fået mad.
Efter at have været vågen i ca 2 timer bliver han puttet igen. Nogle gange får han lidt sveskemos og vand inden han bliver puttet.
Han sover derefter fra alt mellem 1½ time til 3 timer. (Men oftes time 1½-2½ )
Derefter får han grød eller en kombination af grød og rugbrød.
Ca. mellem kl. 16-17 bliver han lagt til en sen eftermiddagslur på ca. 40. 60 min.
kl. ca mellem 17.30 og 18.15 bliver han tilbud kartoffelmos og spiser gerne en del.
Mellem kl. 19.00-20.00 bliver han puttet.
Vågner mellem kl. 22.30- 00.45 og får 240 ml og igen mellem kl. 03.00 0g .04.00 og får 100-130 ml.
Når han vågner første gang falder han næsten i søvn med det samme efter han har fået flasken. Han bliver lagt på siden og får sutten og falder ofte hurtig i søvn
2. gang han våger får han en flaske og vil ikke sove videre. Jeg gør det på samme måde som første gang ligger ham. Jeg ligger ham på siden, da han sover bedst der, men han vender sig om og tager sutten ind og ud og snakker.
Jeg har prøvet, at hjælpe ham til at sove ved at holde en hånd på ham, holde ham i håneden m.m. Jeg har også lagt ham snakke og pludre og går ind og ligger mig (han ligger på eget værelse) og så går der ca. 10-20 min så græder han.
Jeg går ind og giver han sutten og enten sætter mig ved ham eller går igen og sådan kan det forsætte i 2 timer. Jeg har også prøvet at lade ham brokke sig men så bliver han tilsidst meget sur og ulykkelig.
Jeg har ind i mellem gjort det, at hvis han har fået flaske kl. 03.00 så er han vågnet lidt i 5 igen og så har jeg taget ham med ind i soveværelset og så har han sovet i vores seng i 1 time og jeg overvejer om det er det han venter på jeg gør?
Jeg ved ikke hvordan jeg får ham til, at sove videre. Jeg har ikke tændt lys, jeg snakker ikke til ham og skifter kun bleen, hvis han har skidt, hvilket han sjældent gør om natten.
Jeg er ved at løbe tør for ideér og tænker om der kan hænge sammen med om han får for lidt mad om dagen, når han kun er vågen 2-2½ time om gangen om dagen (Oftes 2 timer)
Hvis jeg prøver at holde ham vågen om dagen er han sur og tvær, hvilket jeg faktisk ofte synes han er alligevel. Jeg har prøvet at holde ham vågen i 3 timer, men det resulterede i at han skreg ½ time og ikke kunne finde roen.
Jeg undre mig over at han stadig sover så meget og tænker om det ikke snart burde ændre sig?
I løbet af dagen læser vi bøger, jeg synger med ham, leger, prøver at få ham til, at ligge på maven (Hvilket han højest vil 5 min) så bliver han sur. Jeg overvejer om jeg underholder ham for meget om han derfor bliver træt for hurtigt, men jeg synes også jeg prøver at lade ham underholde sig selv, men det vil han ikke så længe af gangen. Måske keder han sig?
Han har let til grin og smil, men han blive ligeså hurtig sur og utilfreds igen.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg prøver, at være positiv, men synes det er svært ved sådan en sur dreng og manglende søvn.
Håber du har nogle gode råd.
Hilsen Christina