Svar: Præmature eller bare almindelig drenge
4. februar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Stine
Når man har et præmaturt barn, så vil barnet de første par år ofte være lidt senere til at udvikle sig, når man sammenligner med børn født til tiden. De udvikler sig senere både motorisk og mentalt. De vil have brug for ekstra støtte, ro, skærmning osv. og vil generelt være mere følsomme. Igen er alle børn jo ikke ens - der er store individuelle forskelle, men generelt vil børn der er født 2 måneder for tidligt, have brug for ekstra hensyn på flere niveauer.
Ofte oplever man som forældre at de præmature børn omkring 3-4 års alderen begynder at ligne deres alderssvarende kammerater mere. Det virker som om at tingene udligner sig lidt, det går rigtig godt og man føler ofte at hensyn ikke er så vigtige mere ... Men det er det ofte stadig væk.
Det handler om at præmature børn bliver født med en umoden hjerne. Samtidig har barnet brugt enorme ressourcer på at udvikle de indre organer, på at vokse, ja ofte på 'bare' at trække vejret og barnet har også være udsat for en masse stress, der naturligt påvirker hjernens modning og naturligt også gør barnet mere sårbart og også påvirker barnets evne til at lære i takt med børn født til tiden.
Der sker naturligvis en udvikling af hjernen hele tiden, men man ved at hjernen også udvikler sig rigtig meget i perioder. Det betyder at præmature børn godt kan 'nå op på et niveau' som passer meget godt til gennemsnittet i en periode, men så oplever man ofte at de børn der er født til tiden tager en udviklingsspurt, hvorved det præmature barn igen udvikler sig lidt senere. Det ser man f.eks. når børnene skal til at i skole, her har det præmature barn måske brug for at vente lidt, inden det er parat til skolestart. Det er ikke forkert eller noget man skal være ked af, det handler blot om at acceptere at ens barn lige nu har det lidt svært og derfor har brug for den ekstra støtte og lige skal være hjernemæssigt parat.
Når man er forældre til et præmaturt barn, så er det altid en god idé at støtte barnet der, hvor barnet er og se det positive i den udvikling som barnet har - også selvom det måske sker lidt langsommere end hos gennemsnittet. Det at barnet udvikler sig, det er det, som er successen ... :)
Du skal støtte og hjælpe dine drenge, så de udvikler sig og også give dem alderssvarende udfordringer, stimulation osv. De skal behandles som helt almindelige sunde og dejlige drenge og med alt hvad dertil hører, men du er nødt til også nogle gange at tage hensyn til at de er født 2 måneder for tidligt. Det er en rigtig svær balance at finde, jeg ved det godt.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske