Brev:
Vægt og kost
4. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Vægt og kost
Hej Helen,
Så er jeg på banen igen - Denne gang i et spørgsmål om kost og vægt.
Vores dreng er nu blevet 5 måneder og vi har netop været til 5 måneders undersøgelse og vaccination. Han er blevet en rigtig stor dreng, vejer 9,2 kg, 70 lang. Han cejede 3300, da han blev født. Så som du nok kan høre, har han taget rigtig meget på.
Vægtkurven er en del over gennemsnittet, fik vi af vide hos lægen, men han mente ikke at det var noget vi skulle bekymre os om. Han talte dog om, at han skulle prøve at undvære hans flaske midt nat og efterhånden endnu én, og så fortsætte med hans grød og mos, så han kunne få en mere og længere mætheds følelse.
Nu er jeg dog kommet i tvivl om, hvordan vi griber dette an. Han er nemlig en sulten dreng, og synes da også han skal have hvad han behøver. Kan du hjælpe med en evt. dagsplan der inkludere mad, flasker og søvn?
Hans dag ser p.t sådan ud - dog med ca. tider.
kl. 6.30 - står op.
Kl. 8.30 - flaske på 160-200 ml. Sover herefter 30 -40 min.
kl.9.30. - risgrød eller hirsegrød med forskelligt frugtmos. Spiser ca. 1 dl. Vand af kop.
kl.11.30 flaske på 160-200 ml. Sover herefter ca. 2 ½ time
kl. 15 - flaske på 160-200 ml.
kl.16- Sover 30-40 min
kl.ca.17. grøntsagsmos af f.eks. kartoffel med gullerød, broccoli eller ærter. Vand af kop. Spiser ca. en dl.
kl. 19,19.30 - flaske på 200 ml. Sover herefter
kl. ca 24. flaske i søvne på 160-200 ml.
Et sted mellem kl 04 og 05.30 får han igen en flaske på ca. 160 ml.
Bør vi skære denne flaske væk? Hvor længe taler man om at de skal have 1/6 af deres vægt i døgnet?
Han vågner altid i tidsrummet 04 og 05.30. Han virker dog ikke ked af det eller græder, men ligger derimod og snakker længe, ofte en ½ -1 time og falder derefter i søvn. Synes det er svært at tolke, om han er sulten der eller bare frisk, for selv om han får mad, er han stadig vågen et stykke tid.
Tænker lidt på om hans vægt fortsætter med samme hast, og hvad det så ikke ender med? Ved godt, at man ikke kan tale om overvægt i denne alder. Hverken jeg eller hans far er overvægtige og har aldrig været det, men vi er begge høje. Mon ikke også han bliver det???
Lige til sidst - synes vi er inde i en ok rytme i dagligdagen. Kan du sige, om han får den søvn han behøver? Det er stort set umuligt at få ham til at sove mere end de 30 - 40 min. i 1. og 3. lur.
Ved hans 2. lur kan han godt sove længere, hvis jeg går med ham i barnevognen. Synes bare ofte han bliver meget hurtigt træt igen efter hans 2 korte lure, og han bliver derfor let pirrelig og skriger.
Glæder mig til at høre fra dig!
Kærlig hilsen
Anja