Svar: Vægt og kost
4. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Det lyder som om at I har en stor og dejlig dreng, han lyder ikke til at mangle noget og han skal naturligvis fortsat både have mælk og mad nok ... :)
De fleste børn vil i jeres drengs alder have det fint med mellem 800-1000ml mme dagligt og 2 måltider skemad. Der sker dog ikke noget ved at forsøge at skære mælkeindtaget lidt ned og øge hans indtag af skemad til 3 gange dagligt. Han skal stadig have tilbud om flaske, men i stedet for at drikke 160-200ml vil han måske i løbet af dagen kunne nøjes med 150ml. Det vil normalt give sig selv, i takt med at han spiser større mængder skemad, vil behovet for mælk efterfølgende nedsættes. Så det er ikke noget I behøver arbejde meget aktivt på, jeg skønner det vil ske helt naturligt :)
En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre som nu.
Morgen 7-7.30: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl 9
Frokost 11: Grød med frugtmos (anden type end du giver morgen) eller grøntsagsmos - du kan variere fra dag til dag, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 12.30, sover et par timer, måske 2½ time som nu.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Powernapper 30-40 minutter
Aften 17-18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger af hvor sen en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
At sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove 5-6 timer uden at få mælk og det betyder at jeres dreng faktisk allerede sove igennem når han sover fra sen aften til tidlig morgen. Det er super fint og lige efter bogen, mere kan I ikke forlange lige nu.
Det er helt naturligt at bibeholde flaske aften, sen aften og tidlig morgen de næste mange måneder frem. De fleste børn får mælk midt nat kl. 03 når de er små og den flaske undværes altså nu. Men de øvrige flasker bibeholdes og det vil normalt være flaskerne i løbet af dagen der derefter forsvinder. Ofte eftermiddagsflasken og derefter formiddagsflaske - nogle gange omvendt :)
Beregningen af mælk med 1/6 af vægten gælder kun de første 4 måneder, herefter skal I gå ud fra at hans væskebehov er mellem 100-150ml pr kg i døgnet. Det vil sige, at når han vejer 9 kg, så vil hans væskebehov ligge mellem 900-1350ml - afhængigt af hvor meget han sveder, hvordan han har det, om han er syg, rask osv. Hvis han har feber, har han brug for mere væske end hvis hans temperatur er fin.
Væskebehovet skal ikke kun dækkes via mælk, hvis han drikker 1350ml mælk dagligt, vil han naturligt ikke kunne spise nok mad, så det er en balance imellem at give ham mælk nok, men også give ham vand, så væskebehovet dækkes på den måde. Det vil som sagt være passende med 900 ml - som sandsynligvis dækkes fint af 5-6 flasker dagligt, og derudover vand af kop.
Du må her tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov selv og er han tørstig skal han naturligvis have noget at drikke og det må så være mælk eller vand :)
Jeres dreng fortsætter ikke med samme hast, i takt med at han begynder at spise mere skemad og også bliver mere og mere mobil vil hans vægt stagnere. Det vil ikke undre mig om han ved sin 1 års undersøgelse ender med en vægt på mellem 11-12 kg og det er super fint :)
Det er naturligt at han har brug for en powernap om eftermiddagen stadig væk, de fleste børn er i 6 måneders alderen før de kan undvære denne :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske