Svar: Vil hverken bruge sut, sutteklud eller bamse
4. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de rigtigt begynder at tage en puttebamse til sig. Den bruges jo som substitut for mor eller far og det er ofte først i den alder, at man rigtigt er adskilt ... Det betyder dog ikke at I ikke stadig kan forsøge, det er meget fint at bruge en klud, når du ammer og putter, så den naturligt følger med som en del af det at skulle sove og forbindes med noget rart. Men nogen garanti for at hun tager den til sig, er der dog aldrig :)
Den problemstilling du beskriver handler om det man kalder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ...
I skal sikre jer at hun er træt nok til at sove, når I putter hende ligesom I også skal sikre jer at hun har spist godt hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten fordi hun er sulten eller mangler væske.
Det er vigtigt at hun ikke sover for meget om dagen og ikke puttes alt for tidligt. Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og så bruger I hurtigt en time på putningen.
Det er fint at du ammer hende inden hun skal sove, men hun må ikke falde i søvn i din favn. Det er vigtigt at hun lige når at registrere hvor hun bliver lagt, hvor du forventer at hun skal sove og det er også vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er således uhensigtsmæssigt hvis du lader hende falde i søvn i din seng og når hun så sover, så flytter du hende.
Tidlig morgen 06: Evt. ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas.
Evt. Ammes og puttes til middagslur - afhænger af om hun ammes tidlig morgen.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, lidt müsli, ½ banan, frisk bær, frisk frugt, ½ bolle med smør osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Hun må få alle retter og det er fint at tilbyde hende både mos og mad i stykker. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som giver hende ekstra mæthed og sikrer at hun ikke behøver ekstra mælk om natten. I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk eller vand til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg indført grød som en del af putteritualet, så du sikrer dig at hun ikke er sulten, når hun skal sove. Amningen bibeholdes, men det er vigtigt at hun nu lærer at sove i sin egen seng ... Så længe hun ligger hos dig i din seng eller vugges i søvn i din eller fars favn, så vil hun naturligt søge jer igen og igen - og falder hun i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil hun blive ked af det og frustreret, fordi hun vågner op og registrerer at hun nu er et andet sted ...
Jeg plejer at sammenligne det med at du falder i søvn ved siden af din mand, du forventer naturligt at han så ligger hos dig om natten. I løbet af natten vågner du op flere gange, du registrerer det ikke men din underbevidsthed registrere at alt er som da du faldt i søvn. Du sparker dynen lidt af, trækker den om dig, drejer dig, skifter stilling og du putter din ind til din mand .. Hvis han er væk, så vågner du lidt mere op, du lytter - er han mon gået på toilettet, hvis hun kan høre ham falder du måske til ro igen, hvis han er helt væk så våger du yderligere op. Du bliver urolig, forstår ikke hvor han er blevet af, kan du ikke høre ham eller reagerer han ikke på din kalden, så stiger du ud af sengen og leder efter ham. Han er din søvnassociation, han skal være der ellers er der noget galt.
Når I lærer jeres datter at falde i søvn i favn og derefter så putter hende, så vil hun naturligt savne jer, når hun har sine små naturlige opvågninger om natten. Hun vil vågne, være uroligt, græde, søge jeres nærhed og kontakt og vil naturligt ikke kunne sove uden at få dette igen.
I er derfor nødt til at lære hende at sove uden denne afhængighed, men stadig med jeres beroligende lyde, hænder, vugge hende lidt imens hun ligger i sin seng osv. så hun stille og roligt lærer at sove der, hvor I ønsker hun skal sove :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske